Lasten mielenterveyden edistäminen varhaiskasvatuksessa: kaveri- ja tunnetaitojen toimintapäivä ja esite
Inkinen, Miisa; Jormanainen, Jenni (2023)
Inkinen, Miisa
Jormanainen, Jenni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236495
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee lasten mielenterveyden edistämistä kaveri- ja tunnetaitojen avulla. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Päiväkoti Oskari, joka on pieni yksityinen päiväkoti Joensuussa. Kohderyhmänä oli 3–5-vuotiaat lapset. Opinnäytetyön tarkoituksena on lasten mielenterveyden edistäminen tunne- ja kaveritaitojen avulla ja tavoitteena on kehittää tunne- ja kaveritaitomateriaaleja varhaiskasvatukseen. Järjestimme lasten mielenterveyttä edistävän toiminnallisen aamupäivän, jossa harjoittelimme tunne- ja kaveritaitoja, esimerkiksi pelien, leikkien, musiikin sekä tunnekorttien avulla. Tuotoksena kokosimme esitteen pitämistämme harjoituksista sekä niiden soveltamisesta jatkossa.
Toiminnallinen aamupäivä kesti kaksi tuntia, jonka aikana ohjasimme lapsiryhmää kolmessa erilaisessa pajassa. Ensimmäisessä pajassa käytimme apuna MIELI Suomen Mielenterveys ry.n tunne- ja kaveritaitokortteja. Toisessa pajassa hyödynsimme Tacticin Opetellaan tunteet -palapeliä. Kolmas paja pidettiin ulkona ja ohjelmana oli toiminnallinen tunneleikki. Ennen pajoja pidimme tutustumisleikin ja jokaisen pajan jälkeen suoritimme arviointia. Lopuksi pyysimme laajempaa palautetta niin lapsilta kuin varhaiskasvattajiltakin.
Saamamme palautteen perusteella toimintapäivä koettiin hyväksi ja niitä toivottiin lisää. Toimintapäivästä koottua esitettä voi hyödyntää harjoitusten uudelleen pitämiseen ja soveltamiseen jatkossa. Teemana kaveri- ja tunnetaidot ovat ikäryhmälle sopiva ja harjoitukset tärkeitä.
Toiminnallinen aamupäivä kesti kaksi tuntia, jonka aikana ohjasimme lapsiryhmää kolmessa erilaisessa pajassa. Ensimmäisessä pajassa käytimme apuna MIELI Suomen Mielenterveys ry.n tunne- ja kaveritaitokortteja. Toisessa pajassa hyödynsimme Tacticin Opetellaan tunteet -palapeliä. Kolmas paja pidettiin ulkona ja ohjelmana oli toiminnallinen tunneleikki. Ennen pajoja pidimme tutustumisleikin ja jokaisen pajan jälkeen suoritimme arviointia. Lopuksi pyysimme laajempaa palautetta niin lapsilta kuin varhaiskasvattajiltakin.
Saamamme palautteen perusteella toimintapäivä koettiin hyväksi ja niitä toivottiin lisää. Toimintapäivästä koottua esitettä voi hyödyntää harjoitusten uudelleen pitämiseen ja soveltamiseen jatkossa. Teemana kaveri- ja tunnetaidot ovat ikäryhmälle sopiva ja harjoitukset tärkeitä.