Pelimoottoreiden suosiotutkimus peliassettien tuottajalle
Lehmonen, Lauri (2023)
Lehmonen, Lauri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236468
Tiivistelmä
Tutkimustyössä pyrittiin löytämään tekijöitä pelimoottoreiden suosion kasvulle Global Game Jam -pelikehitystapahtumassa tekemällä sen pelituotosarkistoiden tiedoista suosion kasvua mittaavia kaavioita ja vertaamalla kaavioiden tietoa pelimoottorien kehitys historiallisiin tapahtumiin etsien mahdollisia vaikuttajia. Vertailulla saadaan suuntaavaa tietoa peliassettien tuottajalle. Aluksi esitettiin peliassetteja ja niitä myyvien pelimoottoreiden assettikauppoja. Pelimoottoreista tuodaan esiin niiden syntyä ja alkuvaiheita, historiallisia hetkiä niiden kasvussa, eri versioiden julkaisuja sekä huomattavia tekijöitä ja muutoksia niiden kehityksessä.
Mahdollisia esille tuotuja tekijöitä pelimoottoreiden suosion kasvussa verrattiin Global Game Jam -tapahtuman lukuihin. Pohdinnassa ja yhteenvedossa mietittiin, miten saadut tulokset vastasivat pelimoottoreiden tapahtumia ja mitkä ovat olleet huomattavia tekijöitä näiden pelimoottoreiden suosion kasvuissa, sekä miten tätä tietoa voidaan hyödyntää peliassettien tuottamisen suunnittelussa näille pelimoottoreille.
Mahdollisia esille tuotuja tekijöitä pelimoottoreiden suosion kasvussa verrattiin Global Game Jam -tapahtuman lukuihin. Pohdinnassa ja yhteenvedossa mietittiin, miten saadut tulokset vastasivat pelimoottoreiden tapahtumia ja mitkä ovat olleet huomattavia tekijöitä näiden pelimoottoreiden suosion kasvuissa, sekä miten tätä tietoa voidaan hyödyntää peliassettien tuottamisen suunnittelussa näille pelimoottoreille.