"Osallisuuden- ja hyvinvoinnin edistämisen toteutuminen työelämässä järjestettävän oppimisen jaksolla hoiva-avustajaopiskelijan näkökulmasta"
Nukari-Dufva, Anita; Salmela, Minna (2023)
Nukari-Dufva, Anita
Salmela, Minna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236475
Tiivistelmä
Hyvinvointiin vaikuttavat kokemukset osallisuudesta ja merkityksellisyydestä. Monille on entistä tärkeämpää mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa oman elämänsä sisältöön. Jokainen ihminen on voimavara, jonka toimintakyvystä, hyvinvoinnista sekä osallisuudesta huolehtimalla voidaan taata yhteiskunnan vakaus ja kestävyys.
Väestön ikääntyessä ja toimintakyvyn laskiessa tarvitaan lisää hoitohenkilöstöä. Henkilöstö mitoituksen muutos 2020 mahdollisti hoiva-avustajien palkkaamisen hoivatyöhön. Hoiva-avustaja koulutus on työelämälähtöinen yritys ratkaista työvoimapulaa. Hoiva-avustaja koulutus koostuu kahdesta lähihoitajaopintojen jaksosta. Jaksot ovat kasvun ja osallisuuden edistäminen (25osp) ja ikääntyvän osallisuuden edistäminen (35osp). Ammatillisen koulutuksen uudistus on tulossa vuonna 2024. Tähän uudistukseen valmistautuminen on jo aloitettu, myös hoiva-avustaja koulutus tulee muuttumaan. Hoiva-avustaja on melko uusi työnimike, jota ei ole paljoa aiemmin tutkittu. Laadullinen tutkimus on toteutettu työelämässätapahtuvan koulutuksen jaksolla (TJK-jakso). Aineisto on kerätty paperisella kyselylomakkeella. Kyselylomake jaettiin 34 opiskelijalle, 21 lomaketta palautui. Vaikka otos (N=21) on melko suppea, kyselyllä saatiin monipuolista tietoa osallisuuden ja hyvinvoinnin edistämisen valmiuksista TJK-jaksolla opiskelijan näkökulmasta. Hoiva-avustaja opiskelijoilla on hyvät valmiudet osallisuuden ja hyvinvoinnin edistämiseen virikkeellisin keinoin. Monissa hoivalaitoksissa jostain syystä virikkeellisyys tuntuu jäävän vähälle, koska aika menee hoitotyöhön. Opiskelijat olivat käyttäneet osallisuuden edistämisen keinoina keskustelua, ulkoilua, liikuntaa ja musiikkia. Arvoina heillä korostuivat itsemääräämisoikeus ja yhdessä asiakkaan kanssa tekeminen. Saatujen tulosten pohjalta kehitetään hoiva-avustaja koulutusta. Saatu tieto on arvokasta koska se on opiskelijoiden kokemukseen pohjaavaa.
Väestön ikääntyessä ja toimintakyvyn laskiessa tarvitaan lisää hoitohenkilöstöä. Henkilöstö mitoituksen muutos 2020 mahdollisti hoiva-avustajien palkkaamisen hoivatyöhön. Hoiva-avustaja koulutus on työelämälähtöinen yritys ratkaista työvoimapulaa. Hoiva-avustaja koulutus koostuu kahdesta lähihoitajaopintojen jaksosta. Jaksot ovat kasvun ja osallisuuden edistäminen (25osp) ja ikääntyvän osallisuuden edistäminen (35osp). Ammatillisen koulutuksen uudistus on tulossa vuonna 2024. Tähän uudistukseen valmistautuminen on jo aloitettu, myös hoiva-avustaja koulutus tulee muuttumaan. Hoiva-avustaja on melko uusi työnimike, jota ei ole paljoa aiemmin tutkittu. Laadullinen tutkimus on toteutettu työelämässätapahtuvan koulutuksen jaksolla (TJK-jakso). Aineisto on kerätty paperisella kyselylomakkeella. Kyselylomake jaettiin 34 opiskelijalle, 21 lomaketta palautui. Vaikka otos (N=21) on melko suppea, kyselyllä saatiin monipuolista tietoa osallisuuden ja hyvinvoinnin edistämisen valmiuksista TJK-jaksolla opiskelijan näkökulmasta. Hoiva-avustaja opiskelijoilla on hyvät valmiudet osallisuuden ja hyvinvoinnin edistämiseen virikkeellisin keinoin. Monissa hoivalaitoksissa jostain syystä virikkeellisyys tuntuu jäävän vähälle, koska aika menee hoitotyöhön. Opiskelijat olivat käyttäneet osallisuuden edistämisen keinoina keskustelua, ulkoilua, liikuntaa ja musiikkia. Arvoina heillä korostuivat itsemääräämisoikeus ja yhdessä asiakkaan kanssa tekeminen. Saatujen tulosten pohjalta kehitetään hoiva-avustaja koulutusta. Saatu tieto on arvokasta koska se on opiskelijoiden kokemukseen pohjaavaa.