Asiakaslähtöisen kilpailukalenterin ideoiminen palvelumuotoilun menetelmillä
Halonen, Jenny-Carolina; Sipilä, Siri; Suhonen, Jani (2023)
Halonen, Jenny-Carolina
Sipilä, Siri
Suhonen, Jani
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236361
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tunnistaa ja ideoida kehitysehdotuksia AKK-Motorsportin nykyiseen kilpailukalenteriin ja sen sisältöön. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli kansainvälisesti toimiva, digitaalisten palveluiden tarjoaja Vincit oyj. Toimeksiantajalta saadun haasteen tavoitteena oli synnyttää ideoita kuvaamaan paremmin autourheilutapahtumia ja innostamaan sidosryhmiä sitoutumaan osaksi näitä tapahtumia. Opinnäytetyön tarkoitus oli hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä muotoiluprosessin tukena, jonka lopputuloksena muodostuisi asiakaslähtöisempi kilpailukalenteri.
Teoreettisessa viitekehyksessä avattiin opinnäytetyön kehittämisosuutta tukevaa palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä sekä kyselytutkimuksen hyötyjä asiakasymmärryksen saavuttamisessa. Teoreettisessa viitekehyksessä avattiin myös viisipäiväistä Design Sprint –työpajamenetelmää, jota hyödynnettiin opinnäytetyön kehittämisosuudessa.
Kehittämisosuuden perustana toimi kyselytutkimus, joka toteutettiin ennen Design Sprint -kehittämisviikkoa. Asiakaskyselyllä selvitettiin autourheiluharrastajien näkemyksiä kilpailukalenterista ja sen ominaisuuksista. Kyselyyn saatiin 843 vastausta, joita analysoitiin kehittämisosuudessa asiakasymmärryksen saavuttamiseksi. Kyselyn pohjalta ilmeni kehittämistarpeita kilpailukalenterin sisältöön ja käytettävyyteen liittyen.
Kehittämisprosessin lopputuloksena syntyi korkean tason prototyyppi, joka tulisi vastaamaan käyttäjien tarpeisiin ja toiveisiin. Lopputuloksina syntyi myös kehittämisprosessin aikana ilmenneitä jatkokehitysideoita, joita toimeksiantaja voisi hyödyntää kilpailukalenterin jatkokehittämisessä.
Teoreettisessa viitekehyksessä avattiin opinnäytetyön kehittämisosuutta tukevaa palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä sekä kyselytutkimuksen hyötyjä asiakasymmärryksen saavuttamisessa. Teoreettisessa viitekehyksessä avattiin myös viisipäiväistä Design Sprint –työpajamenetelmää, jota hyödynnettiin opinnäytetyön kehittämisosuudessa.
Kehittämisosuuden perustana toimi kyselytutkimus, joka toteutettiin ennen Design Sprint -kehittämisviikkoa. Asiakaskyselyllä selvitettiin autourheiluharrastajien näkemyksiä kilpailukalenterista ja sen ominaisuuksista. Kyselyyn saatiin 843 vastausta, joita analysoitiin kehittämisosuudessa asiakasymmärryksen saavuttamiseksi. Kyselyn pohjalta ilmeni kehittämistarpeita kilpailukalenterin sisältöön ja käytettävyyteen liittyen.
Kehittämisprosessin lopputuloksena syntyi korkean tason prototyyppi, joka tulisi vastaamaan käyttäjien tarpeisiin ja toiveisiin. Lopputuloksina syntyi myös kehittämisprosessin aikana ilmenneitä jatkokehitysideoita, joita toimeksiantaja voisi hyödyntää kilpailukalenterin jatkokehittämisessä.