Asiakaspalautelomakkeen kehittäminen Motoristit koulukiusaamista vastaan ry:lle
Kaituri, Nina (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236656
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämishankkeena ja sen kohdeorganisaationa oli Motoristit koulukiusaamista vastaan ry. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli tuottaa yhdistyksen käyttöön uusi sähköisessä muodossa oleva asiakaspalautelomake. Tavoitteena oli kehittää yhdistyksen toteuttamiin kouluvierailuihin liittyvän asiakaspalautteen keräämistä niin, että se olisi jatkossa helpompaa ja tulokset olisivat keskenään vertailukelpoisia. Lisäksi tavoitteena oli, että saatua palautetta sekä sen tuloksia voitaisiin jatkossa entistä paremmin hyödyntää yhdistyksen toiminnan arvioinnissa, kehittämisessä ja uusien vapaaehtoistyöntekijöiden rekrytoinnissa.
Kehittämishankkeen lähestymistapana oli konstruktiivinen tutkimus. Tutkimusaineistona käytettiin yhdistyksen aiemmin keräämää vapaamuotoista asiakaspalautetta, joka analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Lisäksi tietoa kerättiin kahden yhteiskehittämiseen perustuvan työpajan avulla. Ensimmäisessä työpajassa luotiin runko uudelle asiakaspalautelomakkeelle käyttäen apuna aiemmasta palautteesta tehtyä analyysia. Uuden asiakaspalautelomakkeen käyttöön ottamisen jälkeen järjestettiin toinen kehittämistyöpaja, jossa lomakkeen toimivuutta ja sen avulla saatuja tuloksia arvioitiin. Työpajat toteutettiin dialogisen keskustelun menetelmää hyödyntäen ja niihin osallistujat tulivat kohdeorganisaatiosta.
Kehittämishankkeen lähestymistapana oli konstruktiivinen tutkimus. Tutkimusaineistona käytettiin yhdistyksen aiemmin keräämää vapaamuotoista asiakaspalautetta, joka analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Lisäksi tietoa kerättiin kahden yhteiskehittämiseen perustuvan työpajan avulla. Ensimmäisessä työpajassa luotiin runko uudelle asiakaspalautelomakkeelle käyttäen apuna aiemmasta palautteesta tehtyä analyysia. Uuden asiakaspalautelomakkeen käyttöön ottamisen jälkeen järjestettiin toinen kehittämistyöpaja, jossa lomakkeen toimivuutta ja sen avulla saatuja tuloksia arvioitiin. Työpajat toteutettiin dialogisen keskustelun menetelmää hyödyntäen ja niihin osallistujat tulivat kohdeorganisaatiosta.