Mobiilipelin mainosten määrän optimointi
Raitanen, Sami (2023)
Raitanen, Sami
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236521
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin mobiilipelien mainosten häiritsevyyttä. Työn tarkoituksena oli selvittää, milloin mainoksia on liikaa pelaajan näkökulmasta ja millä mainosten määrällä saavutetaan paras tuotto. Liialliset mainokset saattavat johtaa pelaamisen lopettamiseen. Liian harvoilla mainoksilla puolestaan ei saavuteta haluttua tuottoa. Tutkimustuloksia voi hyödyntää jokainen mobiilipelikehittäjä, joka käyttää pelissään mainoksia.
Tutkimus toteutettiin verkossa kyselytutkimuksena. Kyselyssä selvitettiin, milloin mainoksia on niin paljon, että vastaaja lopettaa kyseisen pelin pelaamisen. Kyselyyn vastasi 111 ihmistä. Tutkimuksen tuloksista tehtiin havainnoivat laskelmat, joilla voidaan todeta, että vähentämällä mainosten määrää voidaan mainoksista saatuja tuottoja kasvattaa. Mainosten liiallinen vähentäminen taas vähentää tuottoja parhaasta mahdollisesta tasosta.
Tutkimus toteutettiin verkossa kyselytutkimuksena. Kyselyssä selvitettiin, milloin mainoksia on niin paljon, että vastaaja lopettaa kyseisen pelin pelaamisen. Kyselyyn vastasi 111 ihmistä. Tutkimuksen tuloksista tehtiin havainnoivat laskelmat, joilla voidaan todeta, että vähentämällä mainosten määrää voidaan mainoksista saatuja tuottoja kasvattaa. Mainosten liiallinen vähentäminen taas vähentää tuottoja parhaasta mahdollisesta tasosta.