Lasten liikkumaan innostaminen: opas päiväkodin henkilökunnalle
Huttunen, Tiina; Kokkonen, Sanna (2023)
Huttunen, Tiina
Kokkonen, Sanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336795
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä lasten liikuntaa. Tavoitteena opinnäytetyössä oli innostaa lapsia liikkumaan. Opinnäytetyön avulla tarjottiin lapsille erilaisia tapoja liikkumiseenja tuettiin heidän motoristen taitojen kehittymistä. Tuotoksena opinnäytetyöstä syntyi opaslasten liikkumaan innostamisesta päiväkodin henkilökunnalle. Opinnäytetyötä toteutettiinyhteistyössä toimeksiantajan eli Norlandian Pouta päiväkodin kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön toteutuksessa suunniteltiin lapsia osallistaen liikunnallinen toimintatuokio, joka tuki heidän motorisia taitojaan. Toimintatuokion suunnittelussa sekä toteutuksessa käytettiin osallistavia menetelmiä tukemassa lasten innostamista. Pienryhmätyöskentely, kuvatuet, sadutus, piirtäminen, sekä
toimintatuokio olivat menetelmiä, joita käytettiin opinnäytetyön teossa.
Opinnäytetyön avulla saatiin innostettua lapsia liikkumaan sekä tarjottiin lapsille erilaisia tapoja liikkumiseen. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi menetelmäopas päiväkodin henkilöstölle lasten liikkumaan innostamisesta. Opas sisältää teoriaa lasten innostamisesta, osallistamisestaliikuntakasvatuksesta sekä käytetyistä menetelmistä. Oppaassa avataan käytetyt menetelmät sekä toimintatuokiossa tehtyjä aktiviteetteja. Opinnäytetyötä voisi jatkossa kehittää osallistamalla myös huoltajat mukaan toiminnan suunnitteluun sekä toteutukseen.
Tulevaisuudessa menetelmäopasta voi käyttää myös muissa teematuokioiden suunnittelussa apuna muokkaamalla käytettyjä menetelmiä omaan tarpeeseen sopivaksi. Toimeksiantaja arvioi opinnäytetyön innostaneen lapsia liikkumaan ja osallistumaan toiminnan suunnitteluun sekä toteutukseen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön toteutuksessa suunniteltiin lapsia osallistaen liikunnallinen toimintatuokio, joka tuki heidän motorisia taitojaan. Toimintatuokion suunnittelussa sekä toteutuksessa käytettiin osallistavia menetelmiä tukemassa lasten innostamista. Pienryhmätyöskentely, kuvatuet, sadutus, piirtäminen, sekä
toimintatuokio olivat menetelmiä, joita käytettiin opinnäytetyön teossa.
Opinnäytetyön avulla saatiin innostettua lapsia liikkumaan sekä tarjottiin lapsille erilaisia tapoja liikkumiseen. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi menetelmäopas päiväkodin henkilöstölle lasten liikkumaan innostamisesta. Opas sisältää teoriaa lasten innostamisesta, osallistamisestaliikuntakasvatuksesta sekä käytetyistä menetelmistä. Oppaassa avataan käytetyt menetelmät sekä toimintatuokiossa tehtyjä aktiviteetteja. Opinnäytetyötä voisi jatkossa kehittää osallistamalla myös huoltajat mukaan toiminnan suunnitteluun sekä toteutukseen.
Tulevaisuudessa menetelmäopasta voi käyttää myös muissa teematuokioiden suunnittelussa apuna muokkaamalla käytettyjä menetelmiä omaan tarpeeseen sopivaksi. Toimeksiantaja arvioi opinnäytetyön innostaneen lapsia liikkumaan ja osallistumaan toiminnan suunnitteluun sekä toteutukseen.