Kehon avulla mielenrauhaa : psykofyysinen fysioterapia ADHD-oireisten korkeakouluopiskelijoiden keskittymiskyvyn säätelyssä
Ryhänen, Tytti; Vaittinen, Essi (2023)
Ryhänen, Tytti
Vaittinen, Essi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236647
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutki miten kahdeksan viikon psykofyysinen fysioterapiaharjoittelu vaikuttaa korkeakouluopiskelijan ADHD- oireisiin ja miten ADHD-oireiset korkeakouluopiskelijat kokivat kahdeksan viikon psykofyysisen fysioterapiaharjoittelun vaikuttaneen ADHD-oireisiin? Opinnäytetyössä toteutettiin kahdeksan viikon psykofyysisen fysioterapiajakso ADHD-oireisille korkeakouluopiskelijoille. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä psykofyysiseen fysioterapiaan erikoistuneen fysioterapeutin ja Motiivi Hyvinvointipalveluiden kanssa.
Opinnäytetyö oli laadullisen ja määrällisen tutkimuksen yhdistelmä, jossa käytettiin taustatiedon lähteenä kirjallisuuskatsausta ja työelämän asiantuntijan haastattelua. Interventiojaksolle osallistui kaksi (N=2) ADHD-oireista korkeakouluopiskelijaa, joista toisella oli käytössä ADHD-lääkitys. Jakson harjoitustunnit olivat kaksi kertaa viikossa 60 minuutin kestoisia. Tunnit sisälsivät keskeisimpiä psykofyysisen fysioterapian harjoitteita kuten, tasapaino-, kehotietoisuus-, hengitys-, liike-, jännitys- ja rentousharjoitteita.
Tulokset analysoitiin ja raportoitiin osallistujien puolistrukturoidun teemahaastattelun ja jakson alussa sekä lopussa täytetyn oirekyselylomakkeen pohjalta. Oirekyselylomakkeen muuttuneet vastaukset viittasivat positiiviseen muutokseen interventiojakson jälkeen. Myös teemahaastattelu antoi positiivisia viitteitä tuloksista ja vaikuttavuudesta.
Tulokset osoittavat, että ADHD-oireisiin ja keskittymiskyvyn säätelyyn pystytään vaikuttamaan psykofyysisellä fysioterapialla. Tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi opiskelijaterveydenhuollon kehittämiseen ja psykofyysisen fysioterapian tietoisuuden lisäämiseen ottamalla psykofyysisiä terapiakeinoja puheeksi ja käytännön kokeiluun.
Opinnäytetyö oli laadullisen ja määrällisen tutkimuksen yhdistelmä, jossa käytettiin taustatiedon lähteenä kirjallisuuskatsausta ja työelämän asiantuntijan haastattelua. Interventiojaksolle osallistui kaksi (N=2) ADHD-oireista korkeakouluopiskelijaa, joista toisella oli käytössä ADHD-lääkitys. Jakson harjoitustunnit olivat kaksi kertaa viikossa 60 minuutin kestoisia. Tunnit sisälsivät keskeisimpiä psykofyysisen fysioterapian harjoitteita kuten, tasapaino-, kehotietoisuus-, hengitys-, liike-, jännitys- ja rentousharjoitteita.
Tulokset analysoitiin ja raportoitiin osallistujien puolistrukturoidun teemahaastattelun ja jakson alussa sekä lopussa täytetyn oirekyselylomakkeen pohjalta. Oirekyselylomakkeen muuttuneet vastaukset viittasivat positiiviseen muutokseen interventiojakson jälkeen. Myös teemahaastattelu antoi positiivisia viitteitä tuloksista ja vaikuttavuudesta.
Tulokset osoittavat, että ADHD-oireisiin ja keskittymiskyvyn säätelyyn pystytään vaikuttamaan psykofyysisellä fysioterapialla. Tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi opiskelijaterveydenhuollon kehittämiseen ja psykofyysisen fysioterapian tietoisuuden lisäämiseen ottamalla psykofyysisiä terapiakeinoja puheeksi ja käytännön kokeiluun.
