The Chinese Mobile Game Market
Mikkola, Juha (2014)
Mikkola, Juha
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110415210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110415210
Tiivistelmä
Vain harva länsimainen yritys on onnistunut Kiinan mobiilipelimarkkinoilla. Monet yritykset eivät edes pyri Kiinaan, koska sitä pidetään liian vaikeana markkina-alueena, ja tietoa on heikosti saatavilla. Onnistunut hittipelijulkaisu voi kuitenkin tuottaa pelkästään Kiinasta yritykselle jopa satoja tuhansia dollareita päivässä. Tämän opinnäytetyön tavoite on antaa kattava kuva Kiinan mobiilipelimarkkinoista. Työ pyrkii tarjoamaan hyödyllistä ja monipuolista tietoa länsimaiselle yritykselle, joka suunnittelee pelinsä julkaisua Kiinan jättimäisillä ja yhä kasvavilla, mutta myös haastavilla ja alati muuttuvilla markkinoilla. Tietolähteinä on käytetty alan tuoreimpia raportteja ja julkaisuja. Pelialalle on tavanomaista, että tietoa ja käytännön kokemuksia jaetaan muiden yritysten avuksi artikkelien, blogien ja erilaisten esitysten muodossa. Myös näitä on parhaan mukaan hyödynnetty lähteinä.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin kaikkia Kiinan mobiilipelimarkkinoiden tärkeimpiä osa-alueita, jotka on syytä ottaa huomioon, jos Kiinassa aikoo toimia, mahdollisia vastaantulevia haasteita sekä vinkkejä haasteista ylitse pääsemiseen. Suurin haaste on luotettavan ja vahvan paikallisen pelijulkaisijan löytäminen. Julkaisija on elintärkeä muun muassa piratismia vastaan taistelemisessa ja yhteyksien luomisessa eri tahoihin. Kiinalaisen internet-jätti Tencentin kehittämä ja valtavan suosion saavuttanut pikaviestintäsovellus WeChat on yksi markkinoiden merkittävimmistä osatekijöistä, sillä se mahdollistaa pelin saattamisen valtavien pelaajamäärien tietoisuuteen.
Kiinassa mobiilipelimarkkinat keskittyvät Android- ja iOS-alustoihin, joten näihin molempiin paneudutaan, kuin myös kirjoitushetkellä suosituimpiin ja menestyneimpiin peleihin ja peligenreihin. Android-alusta on selkeä markkinajohtaja Kiinassa, mutta eroaa oleellisesti länsimaiden Android-markkinoista, koska Google Play -sovelluskauppa ei ole Kiinassa käytettävissä. Työssä vertaillaan muutoinkin Kiinan ja länsimaiden mobiilipelimarkkinoita, jotka eroavat paikoin huomattavasti toisistaan. Kiinalaisten mobiilipelaajien tottumukset ja mieltymykset esimerkiksi free-to-playn suhteen ovat hyvinkin erilaiset länsimaisiin kuluttajiin verrattuna. Vahvalla markkinatietämyksellä, nopealla reagoinnilla markkinoiden muutoksiin ja hyvän kiinalaisen julkaisijan avustuksella on länsimaisellakin yrityksellä mahdollisuus menestyä Kiinassa.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin kaikkia Kiinan mobiilipelimarkkinoiden tärkeimpiä osa-alueita, jotka on syytä ottaa huomioon, jos Kiinassa aikoo toimia, mahdollisia vastaantulevia haasteita sekä vinkkejä haasteista ylitse pääsemiseen. Suurin haaste on luotettavan ja vahvan paikallisen pelijulkaisijan löytäminen. Julkaisija on elintärkeä muun muassa piratismia vastaan taistelemisessa ja yhteyksien luomisessa eri tahoihin. Kiinalaisen internet-jätti Tencentin kehittämä ja valtavan suosion saavuttanut pikaviestintäsovellus WeChat on yksi markkinoiden merkittävimmistä osatekijöistä, sillä se mahdollistaa pelin saattamisen valtavien pelaajamäärien tietoisuuteen.
Kiinassa mobiilipelimarkkinat keskittyvät Android- ja iOS-alustoihin, joten näihin molempiin paneudutaan, kuin myös kirjoitushetkellä suosituimpiin ja menestyneimpiin peleihin ja peligenreihin. Android-alusta on selkeä markkinajohtaja Kiinassa, mutta eroaa oleellisesti länsimaiden Android-markkinoista, koska Google Play -sovelluskauppa ei ole Kiinassa käytettävissä. Työssä vertaillaan muutoinkin Kiinan ja länsimaiden mobiilipelimarkkinoita, jotka eroavat paikoin huomattavasti toisistaan. Kiinalaisten mobiilipelaajien tottumukset ja mieltymykset esimerkiksi free-to-playn suhteen ovat hyvinkin erilaiset länsimaisiin kuluttajiin verrattuna. Vahvalla markkinatietämyksellä, nopealla reagoinnilla markkinoiden muutoksiin ja hyvän kiinalaisen julkaisijan avustuksella on länsimaisellakin yrityksellä mahdollisuus menestyä Kiinassa.