Rekrytointiprosessi ja työntekijäkokemus kohdeyrityksessä
Kiertonen, Hanna (2023)
Kiertonen, Hanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236637
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää case-yrityksen rekrytointiprosessia sekä tutkia, millaisena case-yrityksen työntekijät näkevät rekrytointiprosessin, työntekijäkokemuksen ja työhyvinvoinnin toteutuvan organisaatiossa. Työn tavoitteena oli saada toimiva ja työntekijäkokemusta tukeva rekrytointiprosessi käyttöön case-organisaatioon. Lisäksi tavoitteena oli tutkimushaastattelujen avulla selvittää työntekijäkokemuksen nykytilaa sekä kehityskohteita siihen, miten työntekijäkokemusta ja työhyvinvointia voitaisiin parantaa. Samalla tavoitellaan myös case-yrityksen työnantajakuvan vahvistumista.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa on myös kehityksellinen osuus. Käytettyinä tutkimusmenetelminä olivat teemahaastattelu ja sisällönanalyysi. Teoreettisena aineistona käytettiin useita eri lähteitä aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta ja niihin erikoistuneilta yrityksiltä. Haastateltavia työntekijöitä case-organisaatiosta löytyi kahdeksan kappaletta. Haastattelut tarjosivat syvällistä tietoa työntekijäkokemuksesta, joka on olennainen tekijä yrityksen menestykselle. Haastatteluaineiston analyysin avulla kehityskohteiksi tunnistettiin erityisesti esihenkilötyöskentely, palkka ja kompensaatiot, viestintä ja ohjeistukset sekä koulutusmahdollisuudet. Kehitysideoiden pohjalta ja toimivaa rekrytointiprosessia noudattamalla case-yrityksen on mahdollista rakentaa entistä parempaa työntekijäkokemusta ja työnantajakuvaa tulevaisuutta ajatellen sekä lisätä työhyvinvointia ja -tyytyväisyyttä työpaikoilla.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa on myös kehityksellinen osuus. Käytettyinä tutkimusmenetelminä olivat teemahaastattelu ja sisällönanalyysi. Teoreettisena aineistona käytettiin useita eri lähteitä aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta ja niihin erikoistuneilta yrityksiltä. Haastateltavia työntekijöitä case-organisaatiosta löytyi kahdeksan kappaletta. Haastattelut tarjosivat syvällistä tietoa työntekijäkokemuksesta, joka on olennainen tekijä yrityksen menestykselle. Haastatteluaineiston analyysin avulla kehityskohteiksi tunnistettiin erityisesti esihenkilötyöskentely, palkka ja kompensaatiot, viestintä ja ohjeistukset sekä koulutusmahdollisuudet. Kehitysideoiden pohjalta ja toimivaa rekrytointiprosessia noudattamalla case-yrityksen on mahdollista rakentaa entistä parempaa työntekijäkokemusta ja työnantajakuvaa tulevaisuutta ajatellen sekä lisätä työhyvinvointia ja -tyytyväisyyttä työpaikoilla.