Vieraskielisten vanhempien osallisuuden haasteet ja mahdollisuudet digitalisoituneessa varhaiskasvatuksessa : vanhempien, varhaiskasvatuksen opettajien ja päiväkodinjohtajan näkökulmia
Unkari-Piironen, Ronja (2023)
Unkari-Piironen, Ronja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236670
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka hyvin vieraskielisten vanhempien osallisuus toteutuu Porvoon kaupungin digitalisoituneissa varhaiskasvatuspalveluissa. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvityksen myötä tarjota Porvoon kaupungille tietoa vanhempien digiosallisuuden haasteista ja niihin liittyvistä tekijöistä. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli selvityksen perusteella laatia digitaalisten palveluiden kehittämisehdotuksia Porvoon kaupungille.
Opinnäytetyön viitekehyksenä toimivat digiosallisuutta ja digitaalista eriarvoisuutta sekä osallisuutta ja sosiaalista osallisuutta käsittelevät teoriat. Vanhempien digitaitojen selvittämisessä tietoperustana toimivat digitaitojen eri kategorioita kuvaavat teoriat.
Opinnäytetyön lähestymistavaksi valikoitui opinnäytetyön tavoitteita tukeva asiakaslähtöinen Bikva-arviointimalli. Opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla kahden varhaiskasvatusyksikön vieraskielisiltä vanhemmilta, varhaiskasvatuksen opettajilta ja toisen yksikön päiväkodinjohtajalta, Bikva-mallia mukaillen.
Opinnäytetyön keskeisinä tuloksina näyttäytyivät digitaalisten palveluiden käytön saavutettavuuteen, käytettävyyteen ja tietosuojaan liittyvät haasteet ja vanhemmille tarjotun digituen puuttuminen sekä lapsen kasvatuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin osallisuuden haasteet digitaalisten palveluiden kautta. Opinnäytetyön tulosten perusteella vieraskielisten vanhempien osallisuus ei toteutunut Porvoon kaupungin digitalisoituneissa varhaiskasvatuspalveluissa. Digitaalisten palveluiden kehittämisehdotuksina esitettiin palveluiden saavutettavuuteen, käytettävyyteen ja tietosuojaan liittyviä korjauksia sekä muiden palvelumuotojen säilyttämistä digitaalisten palveluiden rinnalla, osallisuuden tukemiseksi.
Opinnäytetyön viitekehyksenä toimivat digiosallisuutta ja digitaalista eriarvoisuutta sekä osallisuutta ja sosiaalista osallisuutta käsittelevät teoriat. Vanhempien digitaitojen selvittämisessä tietoperustana toimivat digitaitojen eri kategorioita kuvaavat teoriat.
Opinnäytetyön lähestymistavaksi valikoitui opinnäytetyön tavoitteita tukeva asiakaslähtöinen Bikva-arviointimalli. Opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla kahden varhaiskasvatusyksikön vieraskielisiltä vanhemmilta, varhaiskasvatuksen opettajilta ja toisen yksikön päiväkodinjohtajalta, Bikva-mallia mukaillen.
Opinnäytetyön keskeisinä tuloksina näyttäytyivät digitaalisten palveluiden käytön saavutettavuuteen, käytettävyyteen ja tietosuojaan liittyvät haasteet ja vanhemmille tarjotun digituen puuttuminen sekä lapsen kasvatuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin osallisuuden haasteet digitaalisten palveluiden kautta. Opinnäytetyön tulosten perusteella vieraskielisten vanhempien osallisuus ei toteutunut Porvoon kaupungin digitalisoituneissa varhaiskasvatuspalveluissa. Digitaalisten palveluiden kehittämisehdotuksina esitettiin palveluiden saavutettavuuteen, käytettävyyteen ja tietosuojaan liittyviä korjauksia sekä muiden palvelumuotojen säilyttämistä digitaalisten palveluiden rinnalla, osallisuuden tukemiseksi.
