Inclusion of people on the autism spectrum : accessible virtual tourism services
Tolvanen, Sanna (2023)
Tolvanen, Sanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236680
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ja antaa suosituksia siitä, miten autismikirjon henkilöiden inklusiivisuutta voidaan kehittää virtuaalimatkailussa. Tutkimus toteutettiin olemassa olevan kirjallisuuden katsauksena sekä haastatteluilla, kenttätyöllä ja työpajalla. Tietoperustana oli autismikirjon henkilöiden erityistarpeet, virtuaalitodellisuus (VR) ja 360 asteen videot. Tämä opinnäytetyö tehtiin Laurea-ammattikorkeakoulun SAFE-projektin toimeksiannosta. Teoreettinen viitekehys perustui Easy Travel -virtuaalimatkoihin ja Yhdistyneiden kansakuntien kestävän kehityksen tavoitteisiin.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista menetelmää. Johtopäätös oli, että VR-lasit ovat soveltuvia, mutta niitä ei suositella käytettäväksi koko kohderyhmälle. Havaittiin, että 360-asteen videoita voidaan käyttää valmistautumismateriaalina, ja vaikeasti autistisille henkilöille 360 asteen videoita tulisi esittää eri tavoin. Tulokset osoittavat, että selko kielellä ja kuvilla kerrotut tiedot ovat ymmärrettäviä suuremmalle yleisölle. Tulosten perusteella suositellaan kehitettäväksi yhteistöitä, kohderyhmän haastavan käyttäytymisen kurssi sekä kirjallisia ohjeita. Lopuksi voidaan päätellä, että parhaassa tapauksessa koulutettu matkaedustaja voisi kiertää matkailuyrityksissä kouluttamassa henkilöstöä inklusiivisista käytännöistä.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista menetelmää. Johtopäätös oli, että VR-lasit ovat soveltuvia, mutta niitä ei suositella käytettäväksi koko kohderyhmälle. Havaittiin, että 360-asteen videoita voidaan käyttää valmistautumismateriaalina, ja vaikeasti autistisille henkilöille 360 asteen videoita tulisi esittää eri tavoin. Tulokset osoittavat, että selko kielellä ja kuvilla kerrotut tiedot ovat ymmärrettäviä suuremmalle yleisölle. Tulosten perusteella suositellaan kehitettäväksi yhteistöitä, kohderyhmän haastavan käyttäytymisen kurssi sekä kirjallisia ohjeita. Lopuksi voidaan päätellä, että parhaassa tapauksessa koulutettu matkaedustaja voisi kiertää matkailuyrityksissä kouluttamassa henkilöstöä inklusiivisista käytännöistä.