Kaksikielinen sairaanhoitajatutkinto Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa – Kannustamista, yhteistyötä ja eri asioiden selittämistä
Editoija
Ervaala, Niina
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-553-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-553-6
Tiivistelmä
Tämä julkaisu kuvaa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun kaksikielistä sairaanhoitajatutkintoa. Julkaisu on tarkoitettu Kymenlaakson sosiaali- ja terveysalan toimijoille sekä kaikille kulttuurisesta monimuotoisuudesta ja kansainvälisestä opiskelusta kiinnostuneille.
Kaksikielinen sairaanhoitajatutkinto on suunniteltu vastaamaan Kymenlaaksossakin ilmenevään kansainväliseen ongelmaan, sairaanhoitajapulaan. Julkaisu huomioi Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen tarpeen ja erityispiirteet ja kuvaa niitä toimia, joilla juuri tällä alueella pystytään vastaamaan kasvaviin terveystarpeisiin kouluttamalla ja työllistämällä alueelle muun muassa sairaanhoitajia. Julkaisu kuvaa myös ensimmäisen opiskeluvuoden aikana saatuja kokemuksia.
Kaksikielisen tutkinnon suunnittelu aloitettiin kehittämällä opetussuunnitelma, jossa on huomioitu ammattiaineiden lisäksi intensiivinen suomen kielen opetus. Koulutuksen tarkoituksena on, että kolmen ja puolen vuoden opintojen aikana ei-suomenkieliset opiskelijat oppivat sairaanhoitajan taitojen lisäksi sairaanhoitajan työssä vaadittavan suomen kielen taidon. Tutkinnon opiskelijavalinnat on toteutettu ammattikorkeakoulujen yhteisillä valintakokeilla. Terveysalan hakijoilta testataan kokeessa päätöksenteko-, matemaattiset- ja tunneälytaidot sekä eettiset taidot ja englannin kielen taidot. Kansainvälisissä opiskelijavalinnoissa tulee myös huomioida globaalit eettiset kysymykset.
Ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen opettajat, opiskelijat ja harjoitteluiden ohjaajat kuvaavat kokemuksiaan moninaisiksi. Monelle opettajalle ja harjoittelun ohjaajalle kahdella kielellä, englanniksi ja suomeksi, opettaminen ja ohjaaminen on ollut uutta. Myös ammattiaineiden ja kielten opettajien yhteistyöhön on löytynyt hyviä toimintatapoja. Opiskelijat kuvaavat opiskelua antoisaksi ja mielenkiintoiseksi. Kulttuuriset erot ovat rikastuttaneet sekä opiskelijoiden että opettajien arkea. Yksi suurimmista haasteista kansainvälisten opiskelijoiden opetuksessa on tutkimusten mukaan harjoittelut. Niiden onnistuminen tai epäonnistuminen vaikuttaa voimakkaasti opiskelumotivaatioon. Julkaisussa kuvataan ensimmäisen harjoittelun kokemuksia, haasteita ja onnistumisia. Parhaimmillaan onnistunut harjoittelu johtaa opiskelijan työllistymiseen, joka puolestaan auttaa opiskelijaa integroitumaan Kymenlaakson alueelle.
Kaksikielinen sairaanhoitajatutkinto on suunniteltu vastaamaan Kymenlaaksossakin ilmenevään kansainväliseen ongelmaan, sairaanhoitajapulaan. Julkaisu huomioi Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen tarpeen ja erityispiirteet ja kuvaa niitä toimia, joilla juuri tällä alueella pystytään vastaamaan kasvaviin terveystarpeisiin kouluttamalla ja työllistämällä alueelle muun muassa sairaanhoitajia. Julkaisu kuvaa myös ensimmäisen opiskeluvuoden aikana saatuja kokemuksia.
Kaksikielisen tutkinnon suunnittelu aloitettiin kehittämällä opetussuunnitelma, jossa on huomioitu ammattiaineiden lisäksi intensiivinen suomen kielen opetus. Koulutuksen tarkoituksena on, että kolmen ja puolen vuoden opintojen aikana ei-suomenkieliset opiskelijat oppivat sairaanhoitajan taitojen lisäksi sairaanhoitajan työssä vaadittavan suomen kielen taidon. Tutkinnon opiskelijavalinnat on toteutettu ammattikorkeakoulujen yhteisillä valintakokeilla. Terveysalan hakijoilta testataan kokeessa päätöksenteko-, matemaattiset- ja tunneälytaidot sekä eettiset taidot ja englannin kielen taidot. Kansainvälisissä opiskelijavalinnoissa tulee myös huomioida globaalit eettiset kysymykset.
Ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen opettajat, opiskelijat ja harjoitteluiden ohjaajat kuvaavat kokemuksiaan moninaisiksi. Monelle opettajalle ja harjoittelun ohjaajalle kahdella kielellä, englanniksi ja suomeksi, opettaminen ja ohjaaminen on ollut uutta. Myös ammattiaineiden ja kielten opettajien yhteistyöhön on löytynyt hyviä toimintatapoja. Opiskelijat kuvaavat opiskelua antoisaksi ja mielenkiintoiseksi. Kulttuuriset erot ovat rikastuttaneet sekä opiskelijoiden että opettajien arkea. Yksi suurimmista haasteista kansainvälisten opiskelijoiden opetuksessa on tutkimusten mukaan harjoittelut. Niiden onnistuminen tai epäonnistuminen vaikuttaa voimakkaasti opiskelumotivaatioon. Julkaisussa kuvataan ensimmäisen harjoittelun kokemuksia, haasteita ja onnistumisia. Parhaimmillaan onnistunut harjoittelu johtaa opiskelijan työllistymiseen, joka puolestaan auttaa opiskelijaa integroitumaan Kymenlaakson alueelle.