RAHOITUS LISÄMYYNTINÄ ERIKOISKAUPASSA
Mäkinen, Sari (2014)
Mäkinen, Sari
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111015392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111015392
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Rahoitus lisämyyntinä erikoiskaupassa. Erikoiskauppaa tässä edustaa huonekaluliike. Rahoituksenmyynnillä tarkoitetaan tässä työssä kulutusluottokorttimyyntiä asiakaskohtaamisissa. Rahoitusmyynti on nykyään yleistä isoissa kulutushankinnoissa.
Tutkimuksessa kartoitettiin asiakkaiden ja myyjien näkökantoja kuluttajille suunnatusta rahoituksenmyynnistä. Teoreettinen viitekehys rakentui palveluprosessissa synty- vään asiakaskokemuksen kautta lisäarvon eli kilpailuedun tuottamiseen ja muodostumiseen. Tutkimusmenetelmänä olivat kvantitatiiviset kyselytutkimukset.
Kvantitatiivisilla kyselytutkimuksilla selvitettiin nykytilanne, jotta voidaan säilyttää saavutetut kilpailuedut ja löytää uusia kehitysmahdollisuuksia tulevaisuutta ajatellen. Kvantitatiiviset Likert -numeroidut vastaukset antoivat monipuolista tietoa asiakkaiden ja myyjien näkökannoista. Tutkimustulosten tuomat vastaukset toivat esiin luotettavasti myyjän merkityksen rahoitusmyynnin onnistumiselle palveluprosessissa.
Rahoitusmyynnin tulevaisuutta ajatellen asiakaskokemuksen johtaminen ja myyjien ammattitaito ovat avainasemassa. Jatkuva henkilöstön kouluttaminen yhteistyökumppanien kanssa ja asiakaskokemusjohtaminen ovat kilpailuedun eli lisäarvon säilyttämisen sekä luomisen edellytys asiakkaalle hyvän kokonaislaadun takaamiseksi.
Tutkimuksessa kartoitettiin asiakkaiden ja myyjien näkökantoja kuluttajille suunnatusta rahoituksenmyynnistä. Teoreettinen viitekehys rakentui palveluprosessissa synty- vään asiakaskokemuksen kautta lisäarvon eli kilpailuedun tuottamiseen ja muodostumiseen. Tutkimusmenetelmänä olivat kvantitatiiviset kyselytutkimukset.
Kvantitatiivisilla kyselytutkimuksilla selvitettiin nykytilanne, jotta voidaan säilyttää saavutetut kilpailuedut ja löytää uusia kehitysmahdollisuuksia tulevaisuutta ajatellen. Kvantitatiiviset Likert -numeroidut vastaukset antoivat monipuolista tietoa asiakkaiden ja myyjien näkökannoista. Tutkimustulosten tuomat vastaukset toivat esiin luotettavasti myyjän merkityksen rahoitusmyynnin onnistumiselle palveluprosessissa.
Rahoitusmyynnin tulevaisuutta ajatellen asiakaskokemuksen johtaminen ja myyjien ammattitaito ovat avainasemassa. Jatkuva henkilöstön kouluttaminen yhteistyökumppanien kanssa ja asiakaskokemusjohtaminen ovat kilpailuedun eli lisäarvon säilyttämisen sekä luomisen edellytys asiakkaalle hyvän kokonaislaadun takaamiseksi.