Sosiaalisen kuntoutuksen kehittäminen mielenterveystyössä : asiakastyytyväisyyskysely mielenterveyskuntoutujien työtoimintaan
Uschanov, Heidi (2023)
Uschanov, Heidi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336983
Tiivistelmä
Sosiaalisen kuntoutuksen tarkoituksena on edistää ihmisten sosiaalista toimintakykyä ja elämänhallintaa, edistää osallisuutta sekä ehkäistä syrjäytymistä. Opinnäytetyön yhteistyökumppani Yritys X tarjoaa mielenterveyskuntoutujille työtoimintaa osana yrityksen sosiaalista kuntoutusta. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli laatia asiakastyytyväisyyskysely mielenterveyskuntoutujien työtoimintaan. Asiakastyytyväisyyskyselyn tavoitteena oli kehittää sosiaalista kuntoutusta mielenterveystyössä sekä edistää asiakkaiden viihtyvyyttä sosiaalisen kuntoutuksen keinoin järjestettävässä työtoiminnassa.
Opinnäytetyönä syntyvä tuotos osoittautui tarpeelliseksi ja ajankohtaiseksi. Asiakastyytyväisyyskyselyyn vastanneet kuntoutujat kokivat pääsääntöisesti työtoiminnan tärkeäksi itselleen oman kuntoutumisensa kannalta. Suurin osa kyselyyn vastanneista kuntoutujista kokivat työtoiminnan myös vahvistavan omaa toimintakykyään sekä osallisuuttaan. Asiakastyytyväisyyskyselyn vastauksista nousi esille myös kehitysehdotuksia työtoiminnan sisällön kehittämiseksi.
Asiakastyytyväisyyskyselyyn osallistuneet kuntoutujat vastasivat samalla liitteenä olleeseen asiakastyytyväisyyskyselyn arviointilomakkeeseen. Vastaajat arvioivat asiakastyytyväisyyskyselyn tarpeelliseksi ja hyvin toteutetuksi. Kyselyn koettiin olevan tarpeeksi selkeä ja siihen vastaaminen koettiin helpoksi ja vaivattomaksi. Kuntoutujat olivat pääsääntöisesti hyvin tyytyväisiä työkeskuksen toimintaan. Kehittämiskohteiksi kyselystä nousi palautteen antaminen ja työpäivien sisällön kehittäminen monipuolisemmaksi.
Opinnäytetyönä syntyvä tuotos osoittautui tarpeelliseksi ja ajankohtaiseksi. Asiakastyytyväisyyskyselyyn vastanneet kuntoutujat kokivat pääsääntöisesti työtoiminnan tärkeäksi itselleen oman kuntoutumisensa kannalta. Suurin osa kyselyyn vastanneista kuntoutujista kokivat työtoiminnan myös vahvistavan omaa toimintakykyään sekä osallisuuttaan. Asiakastyytyväisyyskyselyn vastauksista nousi esille myös kehitysehdotuksia työtoiminnan sisällön kehittämiseksi.
Asiakastyytyväisyyskyselyyn osallistuneet kuntoutujat vastasivat samalla liitteenä olleeseen asiakastyytyväisyyskyselyn arviointilomakkeeseen. Vastaajat arvioivat asiakastyytyväisyyskyselyn tarpeelliseksi ja hyvin toteutetuksi. Kyselyn koettiin olevan tarpeeksi selkeä ja siihen vastaaminen koettiin helpoksi ja vaivattomaksi. Kuntoutujat olivat pääsääntöisesti hyvin tyytyväisiä työkeskuksen toimintaan. Kehittämiskohteiksi kyselystä nousi palautteen antaminen ja työpäivien sisällön kehittäminen monipuolisemmaksi.