Brändin rakentaminen ja viestintä digitaalisissa kanavissa ja tekoälyn mahdollisuudet
Lampinen, Virpi (2023)
Lampinen, Virpi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336981
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tekoälyn mahdollisuuksia brändin rakentamisessa ja viestinnässä digitaalisissa kanavissa. Tutkimuskysymykset olivat, miten brändin rakentamisessa ja viestinnässä digitaalisissa kanavissa tekoälyä voidaan hyödyntää ja mitä tekoälytyökaluja on saatavilla brändin rakentamiseen ja viestintään digitaalisissa kanavissa.
Teoria koostui brändin rakentamista, brändin visuaalisesta ilmeestä, digitaalisista kanavista, brändin viestinnästä ja markkinointiviestinnästä. Toisena teoreettisena viitekehyksenä käsiteltiin tekoälyn määritelmää, tekoälyn etiikkaa ja luotettavuutta, tekoälyn hyötyjä ja käyttökohteita.
Työn empiirinen osuus toteutettiin laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimuksella ja siinä hyödynnettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulosten perusteella, tekoäly tarjoaa paljon mahdollisuuksia ja työkaluja brändin rakentamiseen, mutta ihmisen roolilla on prosessissa suuri merkitys.
Teoria koostui brändin rakentamista, brändin visuaalisesta ilmeestä, digitaalisista kanavista, brändin viestinnästä ja markkinointiviestinnästä. Toisena teoreettisena viitekehyksenä käsiteltiin tekoälyn määritelmää, tekoälyn etiikkaa ja luotettavuutta, tekoälyn hyötyjä ja käyttökohteita.
Työn empiirinen osuus toteutettiin laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimuksella ja siinä hyödynnettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulosten perusteella, tekoäly tarjoaa paljon mahdollisuuksia ja työkaluja brändin rakentamiseen, mutta ihmisen roolilla on prosessissa suuri merkitys.