BarLabin käyttöönottomanuaali
Syrjä, Matleena (2023)
Syrjä, Matleena
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336713
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä Laurea Ammattikorkeakoululle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda käyttöönottomanuaali uudelle restonomien oppimisympäristökokonaisuuden osalle sekä Laurea Living Labille, BarLabille. BarLab on baariluokka, jonka tarkoitus on toimia työelämälähtöisenä oppimisympäristönä restonomiopiskelijoille, mutta toimia myös kokous- ja luokkatilana. Opinnäytetyön tavoitteena luoda manuaali, eli ohjekirja, joka toimii apuna BarLabin käytössä ja opetuksessa. Manuaalissa määrittään tilan yhteiset säännöt ja selitetään tiivistetysti, kuinka luokan laitteita käytetään.
Opinnäytetyön viitekehys koostuu opetusympäristöjen, kuten Living Labien ja baariluokkien toiminnan kartoittamisesta. Tiedonhankinnassa hyödynnettiin haastatteluja, jotka toteutettiin paikan päällä opetusympäristöissä. Haastattelujen laji oli teemahaastattelu. Haastatteluja varten luotiin kaksi eri kysymyspatteristoa joista toinen kohdistui baariluokille, toinen Laurean Living Labeille. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysilla. Tilojen välistä vertailua suoritettiin benchmarking-taulukolla. Saaduista tiedoista pyrittiin keräämään parhaat toimintamallit opetusympäristöissä, sekä soveltamaan niitä manuaalissa.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin aikaan BarLabin toimintaa tukeva manuaali. Manuaaliin on määritelty ohjeet tilassa toimimiselle, sen vastuuhenkilöt, varastojen paikat, hävikin hallinta sekä ohjeet tilan laitteille. Opinnäytetyössä pyritään avaamaan manuaalin koostamisen vaiheita, sekä tutkimuksissa saatuja tuloksia. Manuaali toimii opinnäytetyöstä erillisenä tiedostona ja on näin ollen luettavissa opinnäytetyön liitteissä. Käyttöönottomanuaali on liitetty opinnäytetyöhön.
Jatkokehitysideoita käyttöönottomanuaalille ovat Living Lab -manuaali ja BarLabissa järjestettävän Laurean ulkopuolisten tahojen koulutuksen kartoitus.
Opinnäytetyön viitekehys koostuu opetusympäristöjen, kuten Living Labien ja baariluokkien toiminnan kartoittamisesta. Tiedonhankinnassa hyödynnettiin haastatteluja, jotka toteutettiin paikan päällä opetusympäristöissä. Haastattelujen laji oli teemahaastattelu. Haastatteluja varten luotiin kaksi eri kysymyspatteristoa joista toinen kohdistui baariluokille, toinen Laurean Living Labeille. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysilla. Tilojen välistä vertailua suoritettiin benchmarking-taulukolla. Saaduista tiedoista pyrittiin keräämään parhaat toimintamallit opetusympäristöissä, sekä soveltamaan niitä manuaalissa.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin aikaan BarLabin toimintaa tukeva manuaali. Manuaaliin on määritelty ohjeet tilassa toimimiselle, sen vastuuhenkilöt, varastojen paikat, hävikin hallinta sekä ohjeet tilan laitteille. Opinnäytetyössä pyritään avaamaan manuaalin koostamisen vaiheita, sekä tutkimuksissa saatuja tuloksia. Manuaali toimii opinnäytetyöstä erillisenä tiedostona ja on näin ollen luettavissa opinnäytetyön liitteissä. Käyttöönottomanuaali on liitetty opinnäytetyöhön.
Jatkokehitysideoita käyttöönottomanuaalille ovat Living Lab -manuaali ja BarLabissa järjestettävän Laurean ulkopuolisten tahojen koulutuksen kartoitus.