Yrityksen sisäisen muutosviestinnän opas : case Lahden Talot Oy
Tuulaniemi, Noora (2023)
Tuulaniemi, Noora
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337026
Tiivistelmä
Yritysten toimintaympäristö on yhä monimutkaisempi, jossa muutokset ovat lähes arkipäivää. Monissa alan tutkimuksissa onnistuneen muutoksen tekijäksi on todettu viestintä. Viestintä työyhteisössä vaatii kaikkien työyhteisön jäsenten sitoutumista sekä yhteisiä pelisääntöjä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda koko henkilöstöä tukeva sisäisen muutosviestinnän opas. Toimeksiantajana työssä toimi vuokra-asuntoja tarjoava yritys Lahden Talot Oy. Oppaan tavoitteeksi asetettiin Lahden Talojen sisäisen muutosviestinnän tukeminen kaikissa yrityksen muutoksissa. Opas pyrittiin rakentamaan yrityksen arvoja tukien.
Opas rakentui empiirisen tutkimuksen ja teorian pohjalta. Empiirisessä tutkimuksessa kartoitettiin Lahden Talojen muutosviestinnän nykytilaa ja kehityskohteita henkilöstön kokemusten kautta. Tiedonkeruumenetelmäksi valikoitui teemahaastattelut. Haastattelut toteutettiin rajatulle joukolle eri organisaation tiimeistä. Kerätty aineisto analysointiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Työn teoria jakaantui kahteen osaan, jotka rakennettiin tukemaan tutkimuksen tavoitteita. Ensimmäinen osa käsitteli viestintää. Luvussa määriteltiin työyhteisö- ja muutosviestinnän termejä, sekä esiteltiin eri viestinnän kanavia ja rooleja. Toisessa osassa viestintää tarkasteltiin johtamisen näkökulmasta. Luvussa avattiin henkilöstö- ja muutosjohtamisen määritelmiä, esiteltiin eri muutosjohtajuuden malleja, sekä käytiin läpi viestinnän kehittämistä.
Tutkimuksessa laadittu muutosviestinnän opas toteutettiin tavoitteiden mukaisesti. Oppaassa esitellään Lahden Talojen arvoja tukien onnistuneen muutosviestinnän toimintatapoja ja apuvälineitä. Lisäksi opas sisältää vaihtoehtoisen toimenpidesuunnitelman Lahden Talojen muutosviestinnän kehittämiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda koko henkilöstöä tukeva sisäisen muutosviestinnän opas. Toimeksiantajana työssä toimi vuokra-asuntoja tarjoava yritys Lahden Talot Oy. Oppaan tavoitteeksi asetettiin Lahden Talojen sisäisen muutosviestinnän tukeminen kaikissa yrityksen muutoksissa. Opas pyrittiin rakentamaan yrityksen arvoja tukien.
Opas rakentui empiirisen tutkimuksen ja teorian pohjalta. Empiirisessä tutkimuksessa kartoitettiin Lahden Talojen muutosviestinnän nykytilaa ja kehityskohteita henkilöstön kokemusten kautta. Tiedonkeruumenetelmäksi valikoitui teemahaastattelut. Haastattelut toteutettiin rajatulle joukolle eri organisaation tiimeistä. Kerätty aineisto analysointiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Työn teoria jakaantui kahteen osaan, jotka rakennettiin tukemaan tutkimuksen tavoitteita. Ensimmäinen osa käsitteli viestintää. Luvussa määriteltiin työyhteisö- ja muutosviestinnän termejä, sekä esiteltiin eri viestinnän kanavia ja rooleja. Toisessa osassa viestintää tarkasteltiin johtamisen näkökulmasta. Luvussa avattiin henkilöstö- ja muutosjohtamisen määritelmiä, esiteltiin eri muutosjohtajuuden malleja, sekä käytiin läpi viestinnän kehittämistä.
Tutkimuksessa laadittu muutosviestinnän opas toteutettiin tavoitteiden mukaisesti. Oppaassa esitellään Lahden Talojen arvoja tukien onnistuneen muutosviestinnän toimintatapoja ja apuvälineitä. Lisäksi opas sisältää vaihtoehtoisen toimenpidesuunnitelman Lahden Talojen muutosviestinnän kehittämiseen.