The systemic change from the use of biographical evidence of identity to a biometric self-service model of multi-modal authentication : A case study of the paradigm shift in a Finnish government agency’s identity management
Bonn, Christoffer (2023)
Bonn, Christoffer
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336809
Tiivistelmä
Olemme synnynnäisesti mukavuuden haluisia ja tutkimusten mukaan myös huonoja tekemään päätöksiä. Suhtaudumme epäilevästi kaikkeen uuteen, mutta kun jokin asia on meille tuttua, siitä on vaikea luopua. Muutosvastaisuus on luontainen ominaisuutemme, silti etsimme alati uusia asioita, jotka voisivat tehdä elämästämme helpompaa. Kun kyseessä on biometrisen datan käytöstä valtion viraston toimesta, me pelkäämme Orwell-maista dystopiasta maailmaa, jossa ihmisiä seurataan jatkuvasti ja vapautemme riistetään. Siitä huolimatta, että biometrinen data, joka koostuu meistä itsestämme, on tutkitusti turvallisempaa ja luotettavampaa kuin perinteinen biografinen tieto, meidän nimemme ja syntymäajat. Me avaamme älylaitteemme päivittäin käyttämällä biometrista dataa, mutta emme halua antaa sitä viranomaisille, vaikka tarkoituksena olisi parantaa elämäämme ja biometrian käytön ollessa tarkoin laeissa säädettyä. Paradoksaalisesti luotamme ulkomaalaisiin älylaitevalmistajiin ja teleoperaattoreihin jakaessamme heille meidän biometrista dataamme, vain avataksemme kätevästi meidän rakkaat älylaitteemme.
Biometrian käyttö ei yleisesti ottaen ole ongelmallista sen käytön olleessa tarkoin säädetty laeissa ja kansainvälisesti velvoittavissa EU-asetuksissa. Näin ollen kysymys kuuluu kuinka valtiollinen taho voisi onnistuneesti ottaa käyttöön uutta biometrista teknologiaa, jonka tarkoitus on parantaa elämämme laatua sekä edistää identiteettiemme turvallista ja luotettavaa käyttöä? Tämä opinnäytetyö tutkii muutosjohtamista ja systeemistä muutosta, joita valtion virastossa edellytetään vakuuttaakseen skeptisen yleisön, yhteiskunnan uuden palvelumuotoilukonseptin käyttöön ottamisessa, jossa on biometrinen teknologia ytimessään. Tutkimme opinnäytetyössä mitä toimenpiteitä tulisi tehdä, jotta vertaus kuvaannollinen monoliitti – biometrinen itsepalveluasema – voitaisi onnistuneesti ottaa käyttöön uudelle asiakaskunnalle - Maahanmuuttoviraston asiakkaille.
Biometrian käyttö ei yleisesti ottaen ole ongelmallista sen käytön olleessa tarkoin säädetty laeissa ja kansainvälisesti velvoittavissa EU-asetuksissa. Näin ollen kysymys kuuluu kuinka valtiollinen taho voisi onnistuneesti ottaa käyttöön uutta biometrista teknologiaa, jonka tarkoitus on parantaa elämämme laatua sekä edistää identiteettiemme turvallista ja luotettavaa käyttöä? Tämä opinnäytetyö tutkii muutosjohtamista ja systeemistä muutosta, joita valtion virastossa edellytetään vakuuttaakseen skeptisen yleisön, yhteiskunnan uuden palvelumuotoilukonseptin käyttöön ottamisessa, jossa on biometrinen teknologia ytimessään. Tutkimme opinnäytetyössä mitä toimenpiteitä tulisi tehdä, jotta vertaus kuvaannollinen monoliitti – biometrinen itsepalveluasema – voitaisi onnistuneesti ottaa käyttöön uudelle asiakaskunnalle - Maahanmuuttoviraston asiakkaille.