Tapahtumien vastuullisuus ja sen merkitys kävijöille
Luoma, Sami (2023)
Luoma, Sami
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337089
Tiivistelmä
Vastuullisuus ja sen kaikki osa-alueet, eli sosiaalinen-, taloudellinen- ja ympäristövastuullisuus ovat ajankohtaisempia nyt kuin vielä koskaan historian aikana. Ilmastokriisi ja luontokato haastavat kaikkia yrityksiä ja ihmisiä toimimaan vastuullisemmin joka päivä. Uhkakuvana on globaalien ekologisten muutosten toteutuminen, joka pahimmillaan aiheuttaa vaikeuksia koko maapallon ekosysteemeille.
Ihmisillä on läpi historian ollut sosiaalinen tarve kokoontua yhteen. Aikoinaan antiikin roomalaiset ymmärsivät tämän ja rakensivat Colosseumin, jossa he pitivät monipäiväisiä tapahtumia ja festivaaleja. Se yhdisti kansaa ja antoi hetken helpotuksen arkisesta raadannasta. Nykyajan tapahtumat tyydyttävät samaa tarvetta. Tapahtumat antavat parhaimmillaan osallistujille yhteenkuuluvuuden tunteen ja tuottavat elämyksiä, niiden ollessa samalla myös loistava foorumi tuoda uusia ajatuksia ja toimintamalleja julkisuuteen.
Moni iso festivaali informoi nettisivuillaan vastuullisuustoimistaan. Siellä on muun muassa kuvattu aikajanalla, miten toimet ovat kehittyneet esimerkiksi jätteiden käsittelyn osalta. Kehitys vaatiikin usein myös sitoutumisen, mutta konkreettiset todisteet vastuullisuuteen tehtävien investointien kannattavuudesta voivat olla nähtävissä vasta vuosien päästä. Tässä opinnäytetyössä haluan osoittaa, että vastuullisuustoimilla on oikeasti merkitystä, ja niiden tekemistä kannattaa jatkaa, vaikka tapahtumien järjestäjät eivät vaikutuksia väkimäärissä tai tuloslaskelmassa välittömästi näkisikään.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsittelen vastuullisuutta yritysten ja kuluttajien kautta, tuoden esille muutamia esimerkkejä vastuullisuustoimenpiteistä niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Kvantitatiivisessa kyselytutkimuksessa tutkin, kuinka merkityksellisiä vastuullisuustoimet ovat tapahtuman kävijöille, ja mitä he vastuullisuudesta ajattelevat. Tutkimustuloksena voidaan todeta, että vastuullisuustoimilla on merkitystä. Ne tuottavat kävijöille lisäarvoa lisääntyneenä turvallisuuden tunteena sekä tietoisuuden siitä, että tapahtuma kiinnittää huomiota esimerkiksi jätemäärien vähentämiseen. Kävijä voi myös arvostaa, että tapahtumalla on arvot, joiden ansiosta kävijä voi tuntea yhteenkuuluvuutta ja samanarvoisuutta muiden kävijöiden kanssa.
Ihmisillä on läpi historian ollut sosiaalinen tarve kokoontua yhteen. Aikoinaan antiikin roomalaiset ymmärsivät tämän ja rakensivat Colosseumin, jossa he pitivät monipäiväisiä tapahtumia ja festivaaleja. Se yhdisti kansaa ja antoi hetken helpotuksen arkisesta raadannasta. Nykyajan tapahtumat tyydyttävät samaa tarvetta. Tapahtumat antavat parhaimmillaan osallistujille yhteenkuuluvuuden tunteen ja tuottavat elämyksiä, niiden ollessa samalla myös loistava foorumi tuoda uusia ajatuksia ja toimintamalleja julkisuuteen.
Moni iso festivaali informoi nettisivuillaan vastuullisuustoimistaan. Siellä on muun muassa kuvattu aikajanalla, miten toimet ovat kehittyneet esimerkiksi jätteiden käsittelyn osalta. Kehitys vaatiikin usein myös sitoutumisen, mutta konkreettiset todisteet vastuullisuuteen tehtävien investointien kannattavuudesta voivat olla nähtävissä vasta vuosien päästä. Tässä opinnäytetyössä haluan osoittaa, että vastuullisuustoimilla on oikeasti merkitystä, ja niiden tekemistä kannattaa jatkaa, vaikka tapahtumien järjestäjät eivät vaikutuksia väkimäärissä tai tuloslaskelmassa välittömästi näkisikään.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsittelen vastuullisuutta yritysten ja kuluttajien kautta, tuoden esille muutamia esimerkkejä vastuullisuustoimenpiteistä niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Kvantitatiivisessa kyselytutkimuksessa tutkin, kuinka merkityksellisiä vastuullisuustoimet ovat tapahtuman kävijöille, ja mitä he vastuullisuudesta ajattelevat. Tutkimustuloksena voidaan todeta, että vastuullisuustoimilla on merkitystä. Ne tuottavat kävijöille lisäarvoa lisääntyneenä turvallisuuden tunteena sekä tietoisuuden siitä, että tapahtuma kiinnittää huomiota esimerkiksi jätemäärien vähentämiseen. Kävijä voi myös arvostaa, että tapahtumalla on arvot, joiden ansiosta kävijä voi tuntea yhteenkuuluvuutta ja samanarvoisuutta muiden kävijöiden kanssa.