Markkinointisuunnitelma Rodoksen kodittomat eläimet ry:n Instagram-markkinointiin
Uoti, Saara (2023)
Uoti, Saara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336820
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Rodoksen kodittomat eläimet ry. Sen tavoitteena oli tuottaa yhdistykselle markkinointisuunnitelma sosiaalisen median Instagram-kanavaan. Työn tarkoituksena oli luoda markkinointisuunnitelma, joka tarjoaa yhdistykselle keinoja kehittää markkinointiaan tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostui markkinoinnin käsitteiden määrittelystä, sosiaalisesta mediasta sekä nonprofit-organisaation markkinoinnin erityispiirteistä. Menetelmäosuudessa kuvataan menetelmien käyttöä markkinoinnin kehittämisessä sekä analysoidaan menetelmien tuotoksia. Kehittämistyöllä yhdistyksen markkinoinnista pyrittiin tekemään suunnitelmallisempaa sekä tuottamaan yhtenäiset ohjeet sen toteutuksesta.
Työn tuotoksena muodostunut markkinointisuunnitelma keskittyy ratkomaan erityisesti julkaisuaktiivisuuden ongelmia, määrittelemään yhdistyksen Instagram-markkinoinnin kohderyhmän sekä sävyn, jolla sisältöä jatkossa tuotetaan. Markkinointisuunnitelma sisältää lisäksi kuvauksen Instagram-markkinoinnin nykytilasta, julkaisukalenterin vuoden 2024 toimintaympäristön kannalta oleellisista juhlapyhistä sekä konkreettisia sisältöehdotuksia ja keinot seurata markkinoinnin kehittymistä ja vaikuttavuutta tulevaisuudessa.
Tuotos tarjoaa yhdistykselle jatkossa entistä selkeämmän kokonaisuuden markkinoinnin toimista, mahdollisuuden perehdyttää uudet vapaaehtoiset Instagram-markkinointiin tiiviillä suunnitelmatiedostolla sekä työkaluja markkinoinnin jatkokehittämiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostui markkinoinnin käsitteiden määrittelystä, sosiaalisesta mediasta sekä nonprofit-organisaation markkinoinnin erityispiirteistä. Menetelmäosuudessa kuvataan menetelmien käyttöä markkinoinnin kehittämisessä sekä analysoidaan menetelmien tuotoksia. Kehittämistyöllä yhdistyksen markkinoinnista pyrittiin tekemään suunnitelmallisempaa sekä tuottamaan yhtenäiset ohjeet sen toteutuksesta.
Työn tuotoksena muodostunut markkinointisuunnitelma keskittyy ratkomaan erityisesti julkaisuaktiivisuuden ongelmia, määrittelemään yhdistyksen Instagram-markkinoinnin kohderyhmän sekä sävyn, jolla sisältöä jatkossa tuotetaan. Markkinointisuunnitelma sisältää lisäksi kuvauksen Instagram-markkinoinnin nykytilasta, julkaisukalenterin vuoden 2024 toimintaympäristön kannalta oleellisista juhlapyhistä sekä konkreettisia sisältöehdotuksia ja keinot seurata markkinoinnin kehittymistä ja vaikuttavuutta tulevaisuudessa.
Tuotos tarjoaa yhdistykselle jatkossa entistä selkeämmän kokonaisuuden markkinoinnin toimista, mahdollisuuden perehdyttää uudet vapaaehtoiset Instagram-markkinointiin tiiviillä suunnitelmatiedostolla sekä työkaluja markkinoinnin jatkokehittämiseen.