Translasten vertaisryhmän ohjaamisen erityispiirteet
Neittamo, Joonatan (2023)
Neittamo, Joonatan
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336835
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata sukupuolivähemmistöihin kuuluvien lasten erityistarpeita ryhmänohjauksen näkökulmasta sekä tuoda esiin heille ohjattavan vertaistoiminnan erityispiirteitä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selkeyttää sitä, millaisia vertaistuen tarpeita translapsilla on verrattuna cissukupuolisiin lapsiin ja miten vertaistukea voidaan toteuttaa lapsilähtöisesti ja eettisesti. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä tarkastelemalla Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskuksen alaisuudessa järjestetyn lastenryhmän ohjaustapoja. Opinnäytetyön tekijä osallistui itse ryhmien ohjaamiseen. Reflektoinnin mahdollistamiseksi opinnäytetyössä avattiin aihealueen keskeistä termistöä, luotiin tietoperusta lapsen sukupuolesta, translapsista ja vertaistuesta sekä kerrottiin yksittäisten ryhmäkertojen ohjaustavoista yksityiskohtaisesti.
Opinnäytetyöprosessin aikana vahvistui se, että translasten ryhmänohjauksen käytännöt eivät ole vielä vakiintuneita. Translapset ovat haavoittuva ihmisryhmä, joka kaipaa osakseen erityistä suojelua. Kohderyhmän huomioiva vertaistuki on transihmisille usein jopa pelastava tekijä, mutta Suomessa translapsille suunnattuja vertaisryhmiä ei juurikaan ole. Vertaistuen toteuttaminen asiakaslähtöisesti edellyttää vertaisohjaajuutta, turvallisemman tilan luomista sekä asiakasryhmää huomioivia ja perusteltuja ohjaustapoja. Ryhmänohjaajien vertaisuus mahdollistaa syvän kohtaamisen ja ymmärretyksi tulemisen. Palautetta keräämällä voidaan pyrkiä mahdollistamaan lasten äänen kuuluminen heitä koskevan toiminnan suunnittelussa.
Opinnäytetyöprosessin aikana vahvistui se, että translasten ryhmänohjauksen käytännöt eivät ole vielä vakiintuneita. Translapset ovat haavoittuva ihmisryhmä, joka kaipaa osakseen erityistä suojelua. Kohderyhmän huomioiva vertaistuki on transihmisille usein jopa pelastava tekijä, mutta Suomessa translapsille suunnattuja vertaisryhmiä ei juurikaan ole. Vertaistuen toteuttaminen asiakaslähtöisesti edellyttää vertaisohjaajuutta, turvallisemman tilan luomista sekä asiakasryhmää huomioivia ja perusteltuja ohjaustapoja. Ryhmänohjaajien vertaisuus mahdollistaa syvän kohtaamisen ja ymmärretyksi tulemisen. Palautetta keräämällä voidaan pyrkiä mahdollistamaan lasten äänen kuuluminen heitä koskevan toiminnan suunnittelussa.