Sosiaalisen median manuaali lounasravintoloille
Terho, Kiia (2023)
Terho, Kiia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336948
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kehittämisideoita lounasravintolaketjulle heidän sosiaalisen median kanaviensa ylläpitoa helpottamaan. Tavoitteena oli tuottaa kehittämisehdotuksista yhteenvetona manuaali, joka ottaa käyttöön lounasravintoloissa. Työn toimeksiantaja esitetään raportissa nimettömänä. Toimeksiantajayritys on suomalainen ravintola-, coworking- sekä cateringpalveluja tarjoava yritys. Opinnäytetyö toteutettiin vuoden 2023 aikana.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnista ja sosiaalisesta mediasta markkinoinnin osana. Markkinoinnin alalajeista käsiteltiin digimarkkinointia sekä sisältömarkkinointia, ja sosiaalisen median kanavista tarkasteluun valikoituivat Facebook sekä Instagram. Näiden lisäksi tietoperustaa on kerätty käytetyistä tutkimusmenetelmistä, SWOT-analyysista sekä kilpailija-analyysista.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa käytettiin työkaluina benchmarkingia sekä SWOT-analyysia. Benchmarkingin tavoitteena oli tarkastella kilpailijoiden toimintaa sosiaalisessa mediassa, ja tämän kautta saada lisää näkökulmia toimivista käytänteistä. SWOT-analyysin avulla saatiin käsitystä siitä, missä yritys tällä hetkellä toimii hyvin, ja missä kohdissa sen heikkoudet ovat.
Lopputuloksena opinnäytetyöstä tuli sosiaalisen median manuaali, joka sisältää erilaisia sosiaalisen median toimenpiteitä joita voidaan ottaa lounasravintoloissa käytäntöön. Yksi näistä on markkinoinnin vuosikello, jota toimeksiantajayrityksessä voidaan hyödyntää sosiaalisen median markkinointia suunniteltaessa. Lopputuotos pitää sisällään myös teorian pohjalta luotuja esimerkkijulkaisuja sekä muita esiin nousseita hyviä käytänteitä mielenkiintoa herättävään sosiaalisen median sisältöön. Toimeksiantaja saa manuaalin täydet käyttöoikeudet.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnista ja sosiaalisesta mediasta markkinoinnin osana. Markkinoinnin alalajeista käsiteltiin digimarkkinointia sekä sisältömarkkinointia, ja sosiaalisen median kanavista tarkasteluun valikoituivat Facebook sekä Instagram. Näiden lisäksi tietoperustaa on kerätty käytetyistä tutkimusmenetelmistä, SWOT-analyysista sekä kilpailija-analyysista.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa käytettiin työkaluina benchmarkingia sekä SWOT-analyysia. Benchmarkingin tavoitteena oli tarkastella kilpailijoiden toimintaa sosiaalisessa mediassa, ja tämän kautta saada lisää näkökulmia toimivista käytänteistä. SWOT-analyysin avulla saatiin käsitystä siitä, missä yritys tällä hetkellä toimii hyvin, ja missä kohdissa sen heikkoudet ovat.
Lopputuloksena opinnäytetyöstä tuli sosiaalisen median manuaali, joka sisältää erilaisia sosiaalisen median toimenpiteitä joita voidaan ottaa lounasravintoloissa käytäntöön. Yksi näistä on markkinoinnin vuosikello, jota toimeksiantajayrityksessä voidaan hyödyntää sosiaalisen median markkinointia suunniteltaessa. Lopputuotos pitää sisällään myös teorian pohjalta luotuja esimerkkijulkaisuja sekä muita esiin nousseita hyviä käytänteitä mielenkiintoa herättävään sosiaalisen median sisältöön. Toimeksiantaja saa manuaalin täydet käyttöoikeudet.