Uuden työntekijän valmiudet ja tuen tarve lastenpsykiatrisessa osastotyössä
Galkin-Aalto, Marina; Kuhta, Hanna (2023)
Galkin-Aalto, Marina
Kuhta, Hanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337096
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää uusien sairaanhoitajien tuen tarvetta lastenpsykiatrisessa osastotyössä. Tässä tutkimuksessa uusilla sairaanhoitajilla tarkoitettiin alle kaksi vuotta osastolla työskennelleitä sairaanhoitajia. Tavoitteena oli tuottaa toimeksiantaja Pirkanmaan hyvinvointialueen Tays lastenpsykiatrian yksiköihin tietoa, jota voidaan hyödyntää uusien työntekijöiden tukemisessa lastenpsykiatrian osastolla. Opinnäytetyössä oli kaksi tutkimuskysymystä: Millaisia valmiuksia uusilla sairaanhoitajilla on lastenpsykiatriseen osastotyöhön? Millaisia toimia tarvitaan heidän tukemisekseen uudessa työssä?
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin lastenpsykiatrista hoitoa, sairaanhoitajan valmiuksia sekä uuden työntekijän tukemista. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavina oli kolme alle kaksi vuotta lastenpsykiatrisessa osastotyössä työskennellyttä sairaanhoitajaa Tays lastenpsykiatrian vastuualueelta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten mukaan uusilla sairaanhoitajilla on monia erilaisia valmiuksia: sairaanhoitajakoulutuksen antamia valmiuksia, aiemman työn antamia valmiuksia, ammatillisen kasvun myötä kehittyneitä valmiuksia, henkilökohtaisia ominaisuuksia valmiuksina, itsereflektion taitoa ja omaa aktiivisuutta itsensä kehittämiseen. Kuitenkin nimenomaan lastenpsykiatrian erikoisalaan liittyvät valmiutensa uudet sairaanhoitajat kokivat työn alkaessa melko heikoiksi.
Tutkimustuloksista nousi esille useita erilaisia toimia, joita voitaisiin toteuttaa uusien sairaanhoitajien tukemiseksi lastenpsykiatrisessa osastotyössä. Näitä ovat vahva alkuvaiheen tuki, suunnitelmallinen perehdytyspolku, mentoroinnin ja työnohjauksen järjestäminen selkeän toimintamallin mukaisesti, systemaattiset purkukeskustelut, vaaratapahtumien säännöllinen läpikäynti, lisäkoulutukset, hiljaisen tiedon jakaminen ja verkottuminen sekä työyhteisön aktiivinen osallistuminen uusien sairaanhoitajien tukemiseen.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin lastenpsykiatrista hoitoa, sairaanhoitajan valmiuksia sekä uuden työntekijän tukemista. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavina oli kolme alle kaksi vuotta lastenpsykiatrisessa osastotyössä työskennellyttä sairaanhoitajaa Tays lastenpsykiatrian vastuualueelta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten mukaan uusilla sairaanhoitajilla on monia erilaisia valmiuksia: sairaanhoitajakoulutuksen antamia valmiuksia, aiemman työn antamia valmiuksia, ammatillisen kasvun myötä kehittyneitä valmiuksia, henkilökohtaisia ominaisuuksia valmiuksina, itsereflektion taitoa ja omaa aktiivisuutta itsensä kehittämiseen. Kuitenkin nimenomaan lastenpsykiatrian erikoisalaan liittyvät valmiutensa uudet sairaanhoitajat kokivat työn alkaessa melko heikoiksi.
Tutkimustuloksista nousi esille useita erilaisia toimia, joita voitaisiin toteuttaa uusien sairaanhoitajien tukemiseksi lastenpsykiatrisessa osastotyössä. Näitä ovat vahva alkuvaiheen tuki, suunnitelmallinen perehdytyspolku, mentoroinnin ja työnohjauksen järjestäminen selkeän toimintamallin mukaisesti, systemaattiset purkukeskustelut, vaaratapahtumien säännöllinen läpikäynti, lisäkoulutukset, hiljaisen tiedon jakaminen ja verkottuminen sekä työyhteisön aktiivinen osallistuminen uusien sairaanhoitajien tukemiseen.