Tuuppaamalla kohti kestävämpää kulutusta : Helsingin kaupungin kouluruokailun osallistumisen parantaminen
Hynninen, Jalmari (2023)
Hynninen, Jalmari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337108
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä asiat ovat esteinä koululaisten kouluruokailuun osallistumisessa. Tavoitteena oli myös selvittää mitä tiedottamista kannattaa jalkauttaa koululaisille, ja mitkä ovat sopivimmat tiedoteväylät tiedotteiden jalkauttamiseen koululaisille. Tarkoituksena oli selvittää laaja-alaisesti eri sidosryhmien avulla mitä esteitä kouluruokailuun osallistumisessa, sekä tiedottamisessa on ja selvittää ja löytää näihin ongelmiin kehitysratkaisuja. Syntyneet tulokset annettiin mahdollista jatkokehittämistä varten toimeksiantajalle Palvelukeskus Helsingille.
Kehittämistyön lopputuloksena toimivat syntyneet testatut tuuppauksen mallit ja kehitysratkaisut, sekä palvelumuotoilun työkaluina käytettyjen haastatteluiden, havainnoinnin ja workshopin tulokset. Työnantaja voi tarvittaessa jatkokehittää syntyneitä tuloksia opinnäytetyön valmistumisen jälkeen.
Tietoperustan opinnäytetyössä muodostaa ruokapalveluiden muodostaminen, kestävä kehitys sekä tuuppaamisen teoria. Kouluruokailun muutos kohti kestävämmän kehityksen mukaisia suosituksia linjaa vahvasti kouluruokailun muodostumista, sekä sen tuottamista nyt ja tulevaisuudessa. Tuuppaamisen menetelmien käyttäminen osana kouluruokailun muutoksia on osa-alue, jota tutkimalla voidaan saada koululaiset osallistumaan kouluruokailuun paremmin.
Kehittämistyö on tehty palvelumuotoilun tuplatimanttimallin menetelmän mukaisesti. Kehittämistyössä on selvitetty ongelmaa ja erilaisia mahdollisia ratkaisu vaihtoehtoja laadullisen tutkimuksen avulla. Tutkittavia ongelmia on testattu tuuppaamisen avulla prototyyppisesti, jotta on löydetty mahdollisia ratkaisuvaihtoehtoja.
Tuloksista selviää kouluruokailuun liittyvien ongelmien olevan laajoja. Koululaisten kouluruokailuun osallistumisen haasteet liittyvät etenkin ruoan makuun sekä kouluruokailu tiloihin. Tiedottamiseen liittyvät haasteet ovat etenkin kouluruokailuun liittyvien muutosten läpinäkyvyyden lisääminen ja muutosten selkeä jalkauttaminen. Tiedottamisen väylien käytössä korostuvat perinteisten fyysisten esitteiden sijaan erilaiset sosiaalisen median kanavat, Helsingin kaupungin omat tiedotuskanavat sekä koululaisten käyttämä Wilma-järjestelmä.
Kehittämistyö nostaa toimeksiantajalle monia tuloksia erilaisista kouluruokailuun ja tiedottamiseen liittyvistä haasteista ja ongelmista. Kehittämistyön tutkimuksissa selvinneet haasteet ja löydetyt ratkaisumallit voivat toimia lähtökohtana suuremmalle toimeksiantajan kehitystyölle. Löydettyjä ratkaisumalleja ja tiedottamisen ja muutosten jalkauttamisen parantamista toimeksiantaja voi jatkossa hyödyntää kehitysehdotusten mukaisesti.
Asiasanat: palvelumuotoilu, tuuppaaminen, kestävä kehitys, kouluruokailu
Kehittämistyön lopputuloksena toimivat syntyneet testatut tuuppauksen mallit ja kehitysratkaisut, sekä palvelumuotoilun työkaluina käytettyjen haastatteluiden, havainnoinnin ja workshopin tulokset. Työnantaja voi tarvittaessa jatkokehittää syntyneitä tuloksia opinnäytetyön valmistumisen jälkeen.
Tietoperustan opinnäytetyössä muodostaa ruokapalveluiden muodostaminen, kestävä kehitys sekä tuuppaamisen teoria. Kouluruokailun muutos kohti kestävämmän kehityksen mukaisia suosituksia linjaa vahvasti kouluruokailun muodostumista, sekä sen tuottamista nyt ja tulevaisuudessa. Tuuppaamisen menetelmien käyttäminen osana kouluruokailun muutoksia on osa-alue, jota tutkimalla voidaan saada koululaiset osallistumaan kouluruokailuun paremmin.
Kehittämistyö on tehty palvelumuotoilun tuplatimanttimallin menetelmän mukaisesti. Kehittämistyössä on selvitetty ongelmaa ja erilaisia mahdollisia ratkaisu vaihtoehtoja laadullisen tutkimuksen avulla. Tutkittavia ongelmia on testattu tuuppaamisen avulla prototyyppisesti, jotta on löydetty mahdollisia ratkaisuvaihtoehtoja.
Tuloksista selviää kouluruokailuun liittyvien ongelmien olevan laajoja. Koululaisten kouluruokailuun osallistumisen haasteet liittyvät etenkin ruoan makuun sekä kouluruokailu tiloihin. Tiedottamiseen liittyvät haasteet ovat etenkin kouluruokailuun liittyvien muutosten läpinäkyvyyden lisääminen ja muutosten selkeä jalkauttaminen. Tiedottamisen väylien käytössä korostuvat perinteisten fyysisten esitteiden sijaan erilaiset sosiaalisen median kanavat, Helsingin kaupungin omat tiedotuskanavat sekä koululaisten käyttämä Wilma-järjestelmä.
Kehittämistyö nostaa toimeksiantajalle monia tuloksia erilaisista kouluruokailuun ja tiedottamiseen liittyvistä haasteista ja ongelmista. Kehittämistyön tutkimuksissa selvinneet haasteet ja löydetyt ratkaisumallit voivat toimia lähtökohtana suuremmalle toimeksiantajan kehitystyölle. Löydettyjä ratkaisumalleja ja tiedottamisen ja muutosten jalkauttamisen parantamista toimeksiantaja voi jatkossa hyödyntää kehitysehdotusten mukaisesti.
Asiasanat: palvelumuotoilu, tuuppaaminen, kestävä kehitys, kouluruokailu