Somekirja : ehdotus sosiaalisen median ohjeista organisaatiolle
Korhonen, Vendela (2023)
Korhonen, Vendela
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437292
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ehdotus visuaalisesta ilmeestä ja graafinen ohjeisto sosiaalisen mediaan Tampereen Työväen Teatterille. Organisaatiolla ei ollut vielä määriteltyä visuaalista linjausta tai ohjeita sosiaaliseen median kanaviin. Suunnittelun lähtökohtina oli huomioida erityisesti alustana Instagram. Lopputuloksena opinnäytetyölle syntyi somekirja eli graafinen ohjeisto, joka pitää sisällään kaikki tarvittavat elementit yhtenäisen ilmeen säilymiseksi Instagramissa.
Tutkimusosuudessa perehdytään brändin, brändipersoonan ja visuaalisen ilmeen tarkasteluun. Lisäksi tutkimusosuudessa arvioidaan organisaation nykyistä tilannetta laajasti ja perehdytään sosiaalisen median käsitteisiin. Opinnäytetyötä varten laadittiin myös tutkimuskysely, jonka kohderyhmänä on tulevaisuuden teatterikävijät. Anonyymissä tutkimuskyselyssä kerättiin dataa teatterin tulevaisuuden markkinoinnin kohdentamisen avuksi ja pyrittiin selvittämään kohderyhmän mielikuvia teatterista ja sosiaalisessa mediassa tuotetun sisällön tärkeydestä. Tulokset analysoidaan tarkasti ja esitetään niiden pohjalta kehitysehdotuksia markkinoinnin parantamista ja kohdentamista varten.
Suunnittelun tueksi työssä ollaan perehdytty muiden alan toimijoiden brändi-ilmeeseen ja sosiaalisen median sisältöihin. Benchmark eli vertailuanalyysi toimi suunnannäyttäjä visuaalisen ilmeen muodostumisessa. Tampereen Työväen Teatterin omaa visuaalista identiteettiä on käytetty suunnittelun pohjana. Tietoa toteutuksen tueksi on haettu alan kirjallisuudesta, oppaista sekä eri yritysten blogeista.
Opinnäytetyön lopputuloksena esitellään organisaatiolle toteutettu graafinen ohjeisto sosiaaliseen mediaan sekä näytetään visuaalisia esimerkkejä, miltä ne oikein sovellettuina näyttäisivät käytännössä. The objective of the thesis was to design a proposal for the visual identity and graphic guidelines for Tampereen Työväen Teatteri on social media. The organization did not have a defined visual identity or guidelines for social media channels. The design considerations were particularly focused on the Instagram platform. The outcome of the thesis was a social media book, a graphic guide containing all necessary elements to maintain a cohesive appearance on Instagram.
In the research section, the study delved into the examination of brand, brand personality, and visual identity. Additionally, the current situation of the organization was comprehensively assessed, and concepts related to social media were explored. The anonymous survey collected data to understand the target audience's perceptions of the theater and the importance of content produced on social media. The results were analyzed meticulously, and based on them, suggestions for improving marketing and targeting were presented.
To support the design process, the thesis examined the brand identity and social media content of other industry players. Benchmark created a guideline to form the visual identity. The visual identity of Tampereen Työväen Teatteri served as the foundation for the design. Information to support the implementation was gathered from industry literature, guides, and various company blogs.
As the final result of the thesis, the implemented graphic guidelines for social media are presented to the organization, along with visual examples of how they would look in practice when applied.
Tutkimusosuudessa perehdytään brändin, brändipersoonan ja visuaalisen ilmeen tarkasteluun. Lisäksi tutkimusosuudessa arvioidaan organisaation nykyistä tilannetta laajasti ja perehdytään sosiaalisen median käsitteisiin. Opinnäytetyötä varten laadittiin myös tutkimuskysely, jonka kohderyhmänä on tulevaisuuden teatterikävijät. Anonyymissä tutkimuskyselyssä kerättiin dataa teatterin tulevaisuuden markkinoinnin kohdentamisen avuksi ja pyrittiin selvittämään kohderyhmän mielikuvia teatterista ja sosiaalisessa mediassa tuotetun sisällön tärkeydestä. Tulokset analysoidaan tarkasti ja esitetään niiden pohjalta kehitysehdotuksia markkinoinnin parantamista ja kohdentamista varten.
Suunnittelun tueksi työssä ollaan perehdytty muiden alan toimijoiden brändi-ilmeeseen ja sosiaalisen median sisältöihin. Benchmark eli vertailuanalyysi toimi suunnannäyttäjä visuaalisen ilmeen muodostumisessa. Tampereen Työväen Teatterin omaa visuaalista identiteettiä on käytetty suunnittelun pohjana. Tietoa toteutuksen tueksi on haettu alan kirjallisuudesta, oppaista sekä eri yritysten blogeista.
Opinnäytetyön lopputuloksena esitellään organisaatiolle toteutettu graafinen ohjeisto sosiaaliseen mediaan sekä näytetään visuaalisia esimerkkejä, miltä ne oikein sovellettuina näyttäisivät käytännössä.
In the research section, the study delved into the examination of brand, brand personality, and visual identity. Additionally, the current situation of the organization was comprehensively assessed, and concepts related to social media were explored. The anonymous survey collected data to understand the target audience's perceptions of the theater and the importance of content produced on social media. The results were analyzed meticulously, and based on them, suggestions for improving marketing and targeting were presented.
To support the design process, the thesis examined the brand identity and social media content of other industry players. Benchmark created a guideline to form the visual identity. The visual identity of Tampereen Työväen Teatteri served as the foundation for the design. Information to support the implementation was gathered from industry literature, guides, and various company blogs.
As the final result of the thesis, the implemented graphic guidelines for social media are presented to the organization, along with visual examples of how they would look in practice when applied.