Työntekijän kokemuksia esihenkilön työhyvinvoinnin tukemisessa
Ruokosalmi, Piia (2023)
Ruokosalmi, Piia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437329
Tiivistelmä
Työelämässä on paljon erilaisia haasteita. Tänä päivänä sosiaali- ja terveysalalla ammattitaitoisen henkilöstön saatavuus, muutospaineet sekä työntekijöiden sitoutuminen ovat muuttuneet. Niiden vaikutukset heijastuvat myös esihenkilön työskentelyyn. Esihenkilöillä on paineita työssä ja lisäksi heidän tulee huolehtia työntekijöiden työhyvinvoinnista. Työhyvinvointia kokevan esihenkilön alaisuudessa työntekijät voivat työssään paremmin ja työhyvinvointia kokeva työyhteisö on tuloksellinen sekä sairaspoissaolot yleensä määrällisesti pienempiä. Tästä syystä on tärkeää tutkia, miten esihenkilön työhyvinvointia voidaan edistää. Kun saadaan tietoa niistä taidoista ja toiminnoista, jotka vaikuttavat esihenkilön työhyvinvointiin, voidaan vaikuttaa työyhteisöjen tulevaisuuteen ja saada aikaan enemmän hyvinvoiva työyhteisö.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kerätä tietoa erilaisilla osastoilla työskentelevien työntekijöiden kokemuksista esihenkilön työhyvinvoinnin tukemisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä työntekijöiden ymmärrystä esihenkilön työhyvinvoinnin tukemisesta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena soveltavana tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastatteluina. Aineisto analysoitiin teemoitellen.
Tutkimuksen tulosten mukaan keskeistä esihenkilön työhyvinvoinnin tukemisessa ovat ammatillisuus, vuorovaikutus sekä yhteistyötaidot. Esihenkilön työhyvinvoinnin tukemisessa työilmapiiri, työyhteisötaidot, alaistaidot sekä työntekijöiden vastuut ja velvollisuudet ovat kokonaisuus. Kaikkia osa-alueita tarvitaan onnistuneeseen esihenkilön työhyvinvoinnin tukemiseen
Tutkimuksessa haastateltavien kokemusten kautta esille nousseet kehitystarpeet olivat selkeät yhdessä sovitut pelisäännöt, joita määräajoin arvioidaan ja käydään yhdessä läpi, tehtävien tarkastelu ja niiden mahdollinen delegointi soveltuvin osin työntekijöille sekä toimintatapaohjeet, joilla työyhteisön konflikteihin jatkossa puututaan
Tutkimuksen tarkoituksena oli kerätä tietoa erilaisilla osastoilla työskentelevien työntekijöiden kokemuksista esihenkilön työhyvinvoinnin tukemisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä työntekijöiden ymmärrystä esihenkilön työhyvinvoinnin tukemisesta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena soveltavana tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastatteluina. Aineisto analysoitiin teemoitellen.
Tutkimuksen tulosten mukaan keskeistä esihenkilön työhyvinvoinnin tukemisessa ovat ammatillisuus, vuorovaikutus sekä yhteistyötaidot. Esihenkilön työhyvinvoinnin tukemisessa työilmapiiri, työyhteisötaidot, alaistaidot sekä työntekijöiden vastuut ja velvollisuudet ovat kokonaisuus. Kaikkia osa-alueita tarvitaan onnistuneeseen esihenkilön työhyvinvoinnin tukemiseen
Tutkimuksessa haastateltavien kokemusten kautta esille nousseet kehitystarpeet olivat selkeät yhdessä sovitut pelisäännöt, joita määräajoin arvioidaan ja käydään yhdessä läpi, tehtävien tarkastelu ja niiden mahdollinen delegointi soveltuvin osin työntekijöille sekä toimintatapaohjeet, joilla työyhteisön konflikteihin jatkossa puututaan