Toimintamalliehdotus olutkoulutuksen suunnitteluun
Lehto, Teemu; Rautsola, Karri (2023)
Lehto, Teemu
Rautsola, Karri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437198
Tiivistelmä
Tämä toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Perho Pro:lle, joka toimi tämän työn toimeksiantaja, toimintamalliehdotus olutkoulutuksen suunnittelua varten. Työn tavoitteena on luoda mallinnus miten valitsemamme pääteemat toimivat kurssin suunnittelun toimintamallien keskiössä ja miten niitä voitaisiin kehittää aikaisempaa toimivammaksi. Tavoitteena oli kartoittaa toimeksiantajan aikaisemmin käyttämiä toimintamalleja ja havainnoida niistä mahdollisia puutteita, sekä luoda eri toimintamalleihin kehitysehdotuksia haastatteluiden ja tietopohjan kautta hankitun tiedon pohjalta.
Opinnäytetytön tietoperusta keskittyy tiettyihin pääteemoihin. Pääteemoina ovat markkinointi ja brändi, koulutuksen suunnittelu (opetusmenetelmät ja opetusympäristöt) ja kuluttajakäyttäytyminen.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa haastatteluiden laatimiseen ja toteutukseen. Teemahaastattelun muotona oli puolistrukturoitu teemahaastattelu ja haastateltavat koostuivat erityylisten olutkoulutusten ja koulutuksentarjoajien toimijoista. Haastattelijoille lähetettiin haastattelukysymykset ja suostumuslomake ennen varsinaisia haastatteluita. Haastatteluvastauksien analyysin ja tietopohjaan peilaamalla pystyttiin havainnollistamaan olutkoulutuksen tasoa ja tilaa Suomessa.
Lopputuotoksena selviää mitkä teemat edesauttavat toimeksiantajaa koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Tämän työn lopputulos edesauttaa koulutuksen suunnittelua ja vähentää toimeksiantajan työvoimaresursseja koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Opinnäytetytön tietoperusta keskittyy tiettyihin pääteemoihin. Pääteemoina ovat markkinointi ja brändi, koulutuksen suunnittelu (opetusmenetelmät ja opetusympäristöt) ja kuluttajakäyttäytyminen.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa haastatteluiden laatimiseen ja toteutukseen. Teemahaastattelun muotona oli puolistrukturoitu teemahaastattelu ja haastateltavat koostuivat erityylisten olutkoulutusten ja koulutuksentarjoajien toimijoista. Haastattelijoille lähetettiin haastattelukysymykset ja suostumuslomake ennen varsinaisia haastatteluita. Haastatteluvastauksien analyysin ja tietopohjaan peilaamalla pystyttiin havainnollistamaan olutkoulutuksen tasoa ja tilaa Suomessa.
Lopputuotoksena selviää mitkä teemat edesauttavat toimeksiantajaa koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Tämän työn lopputulos edesauttaa koulutuksen suunnittelua ja vähentää toimeksiantajan työvoimaresursseja koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.