Työnantajamielikuvaa kirkastamassa muotoiluajattelun keinoin : palvelukonseptin kehittäminen Sanoma B2B:lle
Kylén, Eeva (2023)
Kylén, Eeva
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537568
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli työnantajakuva-aiheisen työpajakonseptin kehittäminen toimeksiantaja Sanoma B2B:n palvelutarjoamaan. Laadullisen kehittämistyön lähestymistapana käytettiin muotoiluajattelua, joka antoi sisällöllistä ja menetelmällistä näkökulmaa prosessiin. Tärkeänä kehittämismetodina koko prosessin ajan käytettiin yhteiskehittämistä, joka mahdollisti monialaisen suunnittelutiimin tietotaidon hyödyntämisen ja näkökulmien yhteen tuomisen uuden konseptin kehittämistyössä.
Kehitystyön prosessissa hyödynnettiin Design Councilin tuplatimanttimallia. Kyseisen prosessimallin mukaisesti kehittämistyössä edettiin aiheen rajaamisen ja alkukartoituksen kautta tutkimukseen ja määrittelyyn, ja sitä kautta ideointiin, konseptointiin, pilotointiin ja arviointiin. Alkukartoitusvaiheessa kartutettu ymmärrys työelämän trendeistä ja tulevaisuusskenaarioista sekä teoriatietämys työntekijäkokemuksesta ja työnantajakuvasta antoi hyödyllistä näkökulmaa kehittämistyöhön sen eri vaiheissa. Yhteiskehittämisen iteroiva luonne sopi hyvin nopeatempoiseen ideointiin ja tehokkaaseen palvelukehittämiseen.
Tärkeänä tavoitteena ja osana konseptin kehittämistä oli työpajakonseptin testaaminen sisäisessä pilottityöpajassa. Pilotin myötä saatiin vahvistusta konseptin jatkokehitystarpeille sekä arvokasta palautetta konseptin toimivuudesta ja hyödyllisyydestä. Kehittämistyö vastasi tavoitteisiinsa ja lopputuloksena kehitettiin tarkoituksenmukainen, kohderyhmään vetoava palvelukonsepti. Lisäksi määriteltiin toimenpiteet konseptin jatkokehittämistä ja tulevaa julkaisua varten. The thesis objective was to develop a workshop concept focusing on building employer image. The thesis was made by commission for Sanoma B2B. Design thinking was used as the main approach to qualitative development work, which gave a substantive and methodical perspective to the process. Co-development was used as an important development method throughout the process, which made it possible to utilize the know-how of the multi-disciplinary design team and bring perspectives together in the development work of the new concept.
The Double Diamond design process model by Design Council was utilized as the basis of the development process. The development process progressed through the iterative steps of Double Diamond: from topic delineation to research and definition, and through that to ideation, conceptualization, piloting and evaluation. The achieved understanding of working life trends and its future scenarios, as well as theoretical knowledge of employee experience and employer image, gave useful perspective to the development work in its various phases. The iterative nature of co-development was well suited for fast-paced ideation and efficient service concept development.
An important purpose and part of the development work was testing the workshop concept in an internal pilot workshop. The pilot confirmed the concept's further development needs as well as gave valuable feedback on the concept's functionality and usefulness. The aims and objectives of the thesis were reached. As a result an appropriate workshop concept was developed and the concept met the needs of its target group. In addition, necessary actions and measures were defined for the further development and launch of the concept.
Kehitystyön prosessissa hyödynnettiin Design Councilin tuplatimanttimallia. Kyseisen prosessimallin mukaisesti kehittämistyössä edettiin aiheen rajaamisen ja alkukartoituksen kautta tutkimukseen ja määrittelyyn, ja sitä kautta ideointiin, konseptointiin, pilotointiin ja arviointiin. Alkukartoitusvaiheessa kartutettu ymmärrys työelämän trendeistä ja tulevaisuusskenaarioista sekä teoriatietämys työntekijäkokemuksesta ja työnantajakuvasta antoi hyödyllistä näkökulmaa kehittämistyöhön sen eri vaiheissa. Yhteiskehittämisen iteroiva luonne sopi hyvin nopeatempoiseen ideointiin ja tehokkaaseen palvelukehittämiseen.
Tärkeänä tavoitteena ja osana konseptin kehittämistä oli työpajakonseptin testaaminen sisäisessä pilottityöpajassa. Pilotin myötä saatiin vahvistusta konseptin jatkokehitystarpeille sekä arvokasta palautetta konseptin toimivuudesta ja hyödyllisyydestä. Kehittämistyö vastasi tavoitteisiinsa ja lopputuloksena kehitettiin tarkoituksenmukainen, kohderyhmään vetoava palvelukonsepti. Lisäksi määriteltiin toimenpiteet konseptin jatkokehittämistä ja tulevaa julkaisua varten.
The Double Diamond design process model by Design Council was utilized as the basis of the development process. The development process progressed through the iterative steps of Double Diamond: from topic delineation to research and definition, and through that to ideation, conceptualization, piloting and evaluation. The achieved understanding of working life trends and its future scenarios, as well as theoretical knowledge of employee experience and employer image, gave useful perspective to the development work in its various phases. The iterative nature of co-development was well suited for fast-paced ideation and efficient service concept development.
An important purpose and part of the development work was testing the workshop concept in an internal pilot workshop. The pilot confirmed the concept's further development needs as well as gave valuable feedback on the concept's functionality and usefulness. The aims and objectives of the thesis were reached. As a result an appropriate workshop concept was developed and the concept met the needs of its target group. In addition, necessary actions and measures were defined for the further development and launch of the concept.