Design Sprintin kehittäminen mainostoimiston asiakastyön tarpeisiin
Kantonen, Taru (2023)
Kantonen, Taru
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537595
Tiivistelmä
Muutoksen sanotaan tulleen osaksi media-alan työelämää ja viestinnän parissa työskentelevää haastetaan monelta suunnalta. Tutkimuksellisessa kehittämistyössä etsitään mainostoimistoympäristöön soveltuvia menetelmiä Design Sprintin yhteissuunnittelun ja muotoiluajattelun maailmasta ja hyödynnetään näitä piirteitä kehittämistyön ratkaisumallin suunnitteluprosessissa. Muotoiluajattelun sanotaan vievän innovaatioprosessia eteenpäin osallistaen käyttäjiä ja hyödyntäen yhteistoimintaa divergentin ajattelun keinoin. Muotoiluajattelun ihmiskeskeisyyden, empatian ja luovien työskentelytapojen avulla havainnoidaan, löydetään uutta ja tuotetaan uusia ratkaisuja suunnitteluongelmiin ja yritysten innovatiivisten ratkaisujen ja liiketoimintamallien kehittämiseen. Monikerroksellisessa kehittämistyössä peilataan muotoiluajattelun prosessia ja Knappin kehittämää Design Sprint -menetelmää ja suunnitellaan Design Sprint -ratkaisua mainostoimistoympäristöön. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa muotoiluajattelusta ja Design Sprint -menetelmän käytöstä mainostoimistoympäristössä. Tuotettua tietoa voidaan hyödyntää yritysten yhteissuunnittelun työpajoissa ja niiden jatkokehittämisessä. Raportissa esitellään muotoiluajattelua eri näkökulmien kautta, tutustutaan Knappin Design Sprint menetelmään, pohditaan yhteissuunnittelun etuja verraten työelämälähtöiseen projektiin, jossa ei hyödynnetty yhteissuunnittelua sekä esitellään anonyymin yrityksen brändin kehittämiseen järjestetty työpaja.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä etsittiin vastauksia hypoteesiin, vastaako Design Sprintin tyyppinen työpaja mainostoimiston ja asiakkaiden tarpeisiin yhteisen vuoropuhelunsa kehittämisessä ja lisääkö se merkityksellisyyttä palvelutarjoamaan. Tiedonkeruussa käytettiin laadullista tutkimusotetta ja pääasiallisina menetelminä havainnointia, kirjallisuutta, kyselyä ja työpajaa asiantuntijahaastatteluiden ohella. Kerätyn tiedon pohjalta havaittiin Design Sprintin vastaavan mainostoimiston asiakastyön tarpeisiin ja suunniteltiin mainostoimiston asiakaskäyttöön laaja ja kevyt Kumina Sprint -ratkaisumalli.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä etsittiin vastauksia hypoteesiin, vastaako Design Sprintin tyyppinen työpaja mainostoimiston ja asiakkaiden tarpeisiin yhteisen vuoropuhelunsa kehittämisessä ja lisääkö se merkityksellisyyttä palvelutarjoamaan. Tiedonkeruussa käytettiin laadullista tutkimusotetta ja pääasiallisina menetelminä havainnointia, kirjallisuutta, kyselyä ja työpajaa asiantuntijahaastatteluiden ohella. Kerätyn tiedon pohjalta havaittiin Design Sprintin vastaavan mainostoimiston asiakastyön tarpeisiin ja suunniteltiin mainostoimiston asiakaskäyttöön laaja ja kevyt Kumina Sprint -ratkaisumalli.