Sisältöstrategia korkeakouluviestinnässä : LAB-ammattikorkeakoulun viestinnän sisältöstrategia
Sirkka, Jenna (2023)
Sirkka, Jenna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537641
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella LAB-ammattikorkeakoululle viestinnän sisältöstrategia ja toteuttaa projektin ensimmäinen vaihe. Viestinnän sisältöstrategian tarkoitus on tukea viestintätiimin työn kehittämistä aiempaa strategisemmaksi. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehitystehtävänä. Työn toimeksiantajana toimi LAB-ammattikorkeakoulu.
Teoreettisessa osuudessa tutustuttiin strategiaan organisaation, brändin ja sisältöjen näkökulmasta sekä niiden suhteeseen toisiinsa. Teoriaosuudessa tarkasteltiin myös sisältöstrategian keskeisiä osa-alueita, kuten motiivipohjaista segmentointia, ostopolkuja ja sisältöpolkuja.
Työn toiminnallinen osuus toteutettiin LAB-ammattikorkeakoulun johtoryhmälle lähetetyn kohderyhmäkyselyn sekä kahden työpajan avulla. Opinnäytetyön tuloksena oli LAB-ammattikorkeakoulun viestinnän sisältöstrategian ensimmäinen versio sekä suunnitelma sisältöstrategiaprojektin jatkamiseksi. Viestinnän sisältöstrategiaa täydennetään projektisuunnitelman mukaisten seuraavien vaiheiden myötä ja se otetaan viestinnän tiimin käyttöön alkuvuoden 2024 aikana.
Viestinnän sisältöstrategian ensimmäisessä vaiheessa keskityttiin kohderyhmien ja ostopolkujen määrittelemiseen. Työn lopputulos toimii pohjana viestinnän sisältöjen strategisemmalle suunnittelulle. Organisaatiossa on tarve sisältöstrategiatyön jatkumiselle.
Teoreettisessa osuudessa tutustuttiin strategiaan organisaation, brändin ja sisältöjen näkökulmasta sekä niiden suhteeseen toisiinsa. Teoriaosuudessa tarkasteltiin myös sisältöstrategian keskeisiä osa-alueita, kuten motiivipohjaista segmentointia, ostopolkuja ja sisältöpolkuja.
Työn toiminnallinen osuus toteutettiin LAB-ammattikorkeakoulun johtoryhmälle lähetetyn kohderyhmäkyselyn sekä kahden työpajan avulla. Opinnäytetyön tuloksena oli LAB-ammattikorkeakoulun viestinnän sisältöstrategian ensimmäinen versio sekä suunnitelma sisältöstrategiaprojektin jatkamiseksi. Viestinnän sisältöstrategiaa täydennetään projektisuunnitelman mukaisten seuraavien vaiheiden myötä ja se otetaan viestinnän tiimin käyttöön alkuvuoden 2024 aikana.
Viestinnän sisältöstrategian ensimmäisessä vaiheessa keskityttiin kohderyhmien ja ostopolkujen määrittelemiseen. Työn lopputulos toimii pohjana viestinnän sisältöjen strategisemmalle suunnittelulle. Organisaatiossa on tarve sisältöstrategiatyön jatkumiselle.