Varastonkierron kehittäminen käytetyn auton kaupassa
Hyvärinen, Jose (2023)
Hyvärinen, Jose
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537654
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen työ, jonka kohdeyrityksenä toimi Kamux Suomi Oyj. Työ on toteutettu kvalitatiivisena tutkimusotteena ja tutkimusmenetelmänä on käytetty kohdeyrityksen myyntipäälliköille suunnattua kyselyä. Työn aihe on varastonkierron kehittäminen käytetyn auton kaupassa ja tavoitteena on selvittää varastonkiertoa edistäviä toimenpiteitä. Toimenpiteitä pyritään arvioimaan tehokkuuden näkökulmasta. Työn alkuun esitellään johdannon jälkeen kohdeyritys ja sen avainluvut.
Työn teoriaosiossa käsitellään myyntivarastoa ja varastonkiertoa yleisellä tasolla. Teoriaosio sisältää myös kirjallisista lähteistä haettua tietoa tuotteiden jaottelusta. Tuotteiden jaottelun osiossa esitellään kaksi jaotteluteoriaa, ABC-luokittelu sekä Bostonin matriisi. Työn empiirinen osuus sisältää kohdeyrityksen myyntipäälliköille suunnatun kyselyn, jonka pohjalta luodaan käsitys kysynnän luomisen keinoista. Kyselyn vastaukset on avattu työhön kysymyskohtaisesti. Tärkeimmiksi nousseet keinot ovat aukikirjoitettu ja niiden tärkeyttä pohditaan varastonkierron näkökulmasta.
Kohdeyrityksen myyntipäälliköille suunnatun kyselyn pohjalta saatiin selville, että systemaattisuus ja rutiininomaisuus koettiin onnistuneen varastotyön perustaksi. Lisäksi tärkeäksi asiaksi nostettiin sopivan määrän tekeminen kerralla. Konkreettisina keinoina tuotteiden hinnoittelu, tuotteiden parannukset ja myyntiinlaittoprosessi sekä sen tehokkuus koettiin tärkeimpinä keinoina. Tulosten ja johtopäätösten jälkeen työ päätetään yhteenvetoon, jossa avataan myös kehitysehdotukset työn mahdolliselle jatkamiselle.
Työn teoriaosiossa käsitellään myyntivarastoa ja varastonkiertoa yleisellä tasolla. Teoriaosio sisältää myös kirjallisista lähteistä haettua tietoa tuotteiden jaottelusta. Tuotteiden jaottelun osiossa esitellään kaksi jaotteluteoriaa, ABC-luokittelu sekä Bostonin matriisi. Työn empiirinen osuus sisältää kohdeyrityksen myyntipäälliköille suunnatun kyselyn, jonka pohjalta luodaan käsitys kysynnän luomisen keinoista. Kyselyn vastaukset on avattu työhön kysymyskohtaisesti. Tärkeimmiksi nousseet keinot ovat aukikirjoitettu ja niiden tärkeyttä pohditaan varastonkierron näkökulmasta.
Kohdeyrityksen myyntipäälliköille suunnatun kyselyn pohjalta saatiin selville, että systemaattisuus ja rutiininomaisuus koettiin onnistuneen varastotyön perustaksi. Lisäksi tärkeäksi asiaksi nostettiin sopivan määrän tekeminen kerralla. Konkreettisina keinoina tuotteiden hinnoittelu, tuotteiden parannukset ja myyntiinlaittoprosessi sekä sen tehokkuus koettiin tärkeimpinä keinoina. Tulosten ja johtopäätösten jälkeen työ päätetään yhteenvetoon, jossa avataan myös kehitysehdotukset työn mahdolliselle jatkamiselle.