Meklaripalvelun kehittäminen vakuutusyhtiössä : case: Keskinäinen vakuutusyhtiö Turva
Öhman, Jill (2023)
Öhman, Jill
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537576
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oleva, vakuutusyhtiön meklaripalvelun kehittäminen, syntyi vakuutusyhtiössä vallinneesta tarpeesta selvittää meklarikanavan todellinen potentiaali, haasteet ja palvelun laatu yritysmyyntikanavana. Vakuutusyhtiö halusi kehittää tämän kanavan myyntiä kannattavasti ja samalla käyttää kanavan kautta tullutta asiakasdataa työvälineenä omien tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä.
Meklareiden käyttö ja meklareiden määrä on tasaisesti kasvanut 90-luvusta lähtien ja havaittavissa on, että yhä pienempi yritys käyttää meklareiden palveluita ja yhä useampi yritys jättää vakuutuksen hoitamisen kokonaan meklareille. Trendin takia tämän kanavan kautta tulleet yhteydenotot ja toiveet tulisi vakuutusyhtiössä kuunnella ja kehittää, jotta pystytään tuottamaan parempaa palvelua meklareille ja kasvattaa tämän kanavan merkitystä vakuutusyhtiön sisällä. Meklareita tulee yhä enemmän markkinoille, ei pelkästään kotimaisia toimijoita, vaan myös ulkomaisia meklaritoimijoita, jotka pyrkivät tarjoamaan palveluitaan ulkomailta käsin.
Palveluiden ja tuotteiden tarjoaminen meklareiden kautta on erilainen prosessi kuin tarjoaminen suoraan asiakkaalle. Meklari ja lopullinen asiakas ovat molemmat asiakassuhteessa vakuutusyhtiöön, vaikka toimintamallit ja odotukset ovatkin hyvin erilaiset. Vakuutusyhtiöllä oli tarve ymmärtää kanavan toimintatavat, reagoida sen tarpeisiin ja saada kanavasta oma erillinen myyntikanava.
Meklareiden käyttö ja meklareiden määrä on tasaisesti kasvanut 90-luvusta lähtien ja havaittavissa on, että yhä pienempi yritys käyttää meklareiden palveluita ja yhä useampi yritys jättää vakuutuksen hoitamisen kokonaan meklareille. Trendin takia tämän kanavan kautta tulleet yhteydenotot ja toiveet tulisi vakuutusyhtiössä kuunnella ja kehittää, jotta pystytään tuottamaan parempaa palvelua meklareille ja kasvattaa tämän kanavan merkitystä vakuutusyhtiön sisällä. Meklareita tulee yhä enemmän markkinoille, ei pelkästään kotimaisia toimijoita, vaan myös ulkomaisia meklaritoimijoita, jotka pyrkivät tarjoamaan palveluitaan ulkomailta käsin.
Palveluiden ja tuotteiden tarjoaminen meklareiden kautta on erilainen prosessi kuin tarjoaminen suoraan asiakkaalle. Meklari ja lopullinen asiakas ovat molemmat asiakassuhteessa vakuutusyhtiöön, vaikka toimintamallit ja odotukset ovatkin hyvin erilaiset. Vakuutusyhtiöllä oli tarve ymmärtää kanavan toimintatavat, reagoida sen tarpeisiin ja saada kanavasta oma erillinen myyntikanava.