Argumentointiin perustuva pelimekaniikka
Kekkonen, Niko (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537673
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda peli, jonka pelimekaniikkana on argumentointi. Pelin lähtötilanne on, että pelaaja haluaa tehdä elämässään jonkun muutoksen. Pelihahmot vastustelevat pelaajaa tekemästä muutosta ja pelaaja yrittää saada pelihahmot hyväksymään muutoksen. Pelihahmojen vastaukset generoidaan ChatGPT-keskustelubotin avulla. Teoriaosuudessa käydään läpi pelimekaniikan käsitteitä, kuinka luoda hyvä pelimekaniikka ja pelimekaniikkoja videopeleissä.
Peli toteutettiin Unreal Engine 5 -pelimoottorilla ja ChatGPT-integraatio OpenAI API:n avulla C++-ohjelmointikieltä käyttäen. Muut toiminnallisuudet, kuten liikkuminen, kentät ja viesti-ikkuna toteutettiin Unreal Enginen blueprinttien avulla.
Argumentointiin perustuvan pelimekaniikan luominen onnistui hyvin ChatGPT-integraation avulla. Pelihahmot vastustelevat pelaajan muutosta ja pelaajan täytyy saada pelihahmot hyväksymään muutos. Pelimekaniikkaa voi hyödyntää esimerkiksi apuna päätöksenteossa tai yleisesti hyödyntää ChatGPT:tä pelihahmojen vastauksien generoimisessa.
Peli toteutettiin Unreal Engine 5 -pelimoottorilla ja ChatGPT-integraatio OpenAI API:n avulla C++-ohjelmointikieltä käyttäen. Muut toiminnallisuudet, kuten liikkuminen, kentät ja viesti-ikkuna toteutettiin Unreal Enginen blueprinttien avulla.
Argumentointiin perustuvan pelimekaniikan luominen onnistui hyvin ChatGPT-integraation avulla. Pelihahmot vastustelevat pelaajan muutosta ja pelaajan täytyy saada pelihahmot hyväksymään muutos. Pelimekaniikkaa voi hyödyntää esimerkiksi apuna päätöksenteossa tai yleisesti hyödyntää ChatGPT:tä pelihahmojen vastauksien generoimisessa.