Tiedolla johtaminen tilitoimiston asiakasrajapinnassa
Suomalainen, Valtteri; Suomalainen, Petteri (2023)
Suomalainen, Valtteri
Suomalainen, Petteri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537670
Tiivistelmä
Tutkimus toteutettiin Cimson Yrityspalvelut Oy:lle ja tavoitteena oli saada lisätietoa tilitoimiston asiakasyri-tysten tiedolla johtamisen käytänteistä ja toiveista. Tilaavatko asiakkaat tilitoimiston palveluita vain verot-tajaa varten, vai käyttävätkö he tilitoimiston tuottamia raportteja ja lukuja omassa yrityksessään päätök-senteon tukena? Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimustulokset paljastivat, että asiakasyritykset käyttävät hyödyksi olemassa olevia, ulkoista laskentaa varten tuotettuja lukuja ja raportteja päätöksentekonsa tukena. Pienemmissä asiakasyrityksissä tarve sisäi-sen laskennan tuelle ei ollut yhtä suurta, kuin suuremmissa yrityksissä. Puolet vastanneista edustavat yhden henkilön yrityksiä, joissa edes budjettia ei välttämättä laadita. Suurin tarve tuelle ja lisäpalveluille oli useamman henkilön työllistävissä yrityksissä tai yhteisöissä. Näistä yrityksistä suurin osa tavoittelee kasvua. Suuremmissa yrityksissä vastuu sisäisestä laskennasta ja strategia-työstä oli yleensä jaettu useammalle henkilölle, kuten yrityksen hallitukselle tai johtoryhmälle. Kuitenkin noin kolmanneksessa vastauksista kävi ilmi, että vastuu sisäisestä laskennasta on edelleen vain omistajayrit-täjän harteilla. Suuremman kokoluokan yrityksissä budjetti kyllä laaditaan, mutta sen seuraaminen on vaih-televaa. Tilitoimiston tuen tarvetta koettiin erityisesti ulkoiseen laskentaan liittyvissä asioissa, kuten verotuksessa. Myös sisäiseen laskentaan liittyvän tuen tarve nousi esiin esimerkiksi kehityshankkeiden suunnittelussa. Tukea kaivattiin myös itse taloushallinto-ohjelmistojen käytössä. Tutkimuksen perusteella ei voi todeta, että kaikki tietyn kokoiset yritykset kaipaavat tukea samoissa asi-oissa, koska tutkimus toteutettiin anonyymina. Cimson Yrityspalvelut Oy:n olisi tärkeää tehdä jatkotutki-musta asiakkaidensa yksilöllisistä tarpeista.