Hotellin lisäpalvelut perhematkailijoiden silmin : case: Original Sokos Hotel Ilves
Ojantausta, Jenni (2014)
Ojantausta, Jenni
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102915037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102915037
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää toimeksiantoyrityksen, Original Sokos Hotel Ilveksen, lisäpalveluiden merkitystä valitulle kohderyhmälle. Tutkittaviksi lisäpalveluiksi valittiin vastaanottopalvelut, sauna- ja allasosasto sekä leikkihuone, joiden pohjalta valikoitui myös kohderyhmäksi kotimaiset perhematkailijat. Tarkoituksena on lisäksi tutkia kohderyhmän matkailutottumuksia, jotta sen tapoja ja tarpeita ymmärrettäisiin paremmin.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus, koska se ottaa kvantitatiivista tutkimusta paremmin huomioon vastaajan omat mielipiteet. Lisäksi se on tutkimusmenetelmä, jossa ei käytetä satunnaisotosta, vaan ennalta tarkkaan valittua kohderyhmää. Haastatteluilla selvitettiin kohderyhmän mielipiteitä heidän perheensä matkailuun, palvelun laatuun, palvelumaisemaan ja palvelusta saatavaan arvoon liittyen. Haastatteluvastauksia täydennettiin ja todennettiin havainnoinnilla, jolla tarkkailtiin pääasiassa palvelumaiseman sekä asiakaspalvelijoiden ja muiden asiakkaiden vaikutusta asiakkaan käytökseen. Havainnoinnilla myös kartoitettiin lisäpalveluiden käyttöä. Tutkimusnäkökulmat ovat suoraan aiheita tietoperustasta. Tutkimusajankohtana oli heinäkuu 2014.
Toimeksiantoyrityksen palveluiden toiminnallinen laatu koettiin hyväksi. Palvelumaisemaan ei juurikaan kiinnitetty huomiota, ellei se tehnyt vaikutusta tai siinä ollut puutteita. Vuorovaikutus toisten asiakkaiden kanssa oli vähäistä ja se oli neutraalia. Vuorovaikutus asiakaspalvelijan kanssa rajoittui sisään- ja uloskirjautumiseen, ja oli sävyltään jäykän asiallista.
Lapsiperheet matkustavat lähinnä kotimaan perhekohteissa. He odottavat ja tarvitsevat lomaltaan yhdessäoloa, rentoutumista, elämyksiä ja sujuvuutta, mikä näkyy myös heidän käyttäytymisessään hotellilla. Loma valitaan ja sillä toimitaan lasten ehdoilla, vaikka aikuiset tekevätkin kaikki päätökset. Hotellin valintaan vaikuttavat eniten sijainti, lapsiystävällisyys ja omat kokemukset.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus, koska se ottaa kvantitatiivista tutkimusta paremmin huomioon vastaajan omat mielipiteet. Lisäksi se on tutkimusmenetelmä, jossa ei käytetä satunnaisotosta, vaan ennalta tarkkaan valittua kohderyhmää. Haastatteluilla selvitettiin kohderyhmän mielipiteitä heidän perheensä matkailuun, palvelun laatuun, palvelumaisemaan ja palvelusta saatavaan arvoon liittyen. Haastatteluvastauksia täydennettiin ja todennettiin havainnoinnilla, jolla tarkkailtiin pääasiassa palvelumaiseman sekä asiakaspalvelijoiden ja muiden asiakkaiden vaikutusta asiakkaan käytökseen. Havainnoinnilla myös kartoitettiin lisäpalveluiden käyttöä. Tutkimusnäkökulmat ovat suoraan aiheita tietoperustasta. Tutkimusajankohtana oli heinäkuu 2014.
Toimeksiantoyrityksen palveluiden toiminnallinen laatu koettiin hyväksi. Palvelumaisemaan ei juurikaan kiinnitetty huomiota, ellei se tehnyt vaikutusta tai siinä ollut puutteita. Vuorovaikutus toisten asiakkaiden kanssa oli vähäistä ja se oli neutraalia. Vuorovaikutus asiakaspalvelijan kanssa rajoittui sisään- ja uloskirjautumiseen, ja oli sävyltään jäykän asiallista.
Lapsiperheet matkustavat lähinnä kotimaan perhekohteissa. He odottavat ja tarvitsevat lomaltaan yhdessäoloa, rentoutumista, elämyksiä ja sujuvuutta, mikä näkyy myös heidän käyttäytymisessään hotellilla. Loma valitaan ja sillä toimitaan lasten ehdoilla, vaikka aikuiset tekevätkin kaikki päätökset. Hotellin valintaan vaikuttavat eniten sijainti, lapsiystävällisyys ja omat kokemukset.