Perehdytysopas : Osakeyhtiö- ja yhteisöasiakkaiden palvelut tiimille Palkeissa
Myllykoski, Janita (2023)
Myllykoski, Janita
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121737979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121737979
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia perehdytysopas toimeksiantajaorganisaatiolle uuden työntekijän perehdyttämisen tukemiseksi. Opinnäytetyön avulla yritettiin luoda yksinkertaisempaa perehdytysprosessia toimeksiantajaorganisaation perehdyttäjille siten, että mahdollisimman moni perehdytyksen aihe olisi yhdessä paikassa. Perehdytysopas laadittiin niin uutta työntekijää kuin myös perehdyttäjää varten.
Tämä opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja koostui opinnäytetyöraportista ja toimeksiantajan käyttöön luodusta konkreettisesta tuotoksesta eli perehdytysoppaasta. Opinnäytetyön raporttiosuudessa kerrotaan perehdyttämisestä ja henkilöstö- ja taloushallinnosta sekä järjestelmäpalveluista.
Tiedonkeruumenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kyselyä ja osallistuvaa havainnointia. Kyselyn kohderyhmänä toimi osakeyhtiö- ja yhteisöasiakkaiden palveluita tuottavan yksikön palvelutuotannon työntekijät. Myös perehdytysoppaan luomisessa hyödynnettiin osallistuvaa havainnointia perehtyjän, että perehdyttäjän näkökulmasta.
Opinnäytetyön aikaansaannoksena syntyi perehdytysopas, joka sisältää muun muassa osakeyhtiö- ja yhteisöasiakkaiden palveluita tuottavan yksikön toimintatavat, perehdytysprosessin, luettelon palvelutuotannon työtehtävistä ja asiakasvastuun jakotaulukon sekä muistilistan perehdyttäjälle. Opas otettiin ainakin osittain käyttöön toimeksiantajaorganisaatiossa.
Tämä opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja koostui opinnäytetyöraportista ja toimeksiantajan käyttöön luodusta konkreettisesta tuotoksesta eli perehdytysoppaasta. Opinnäytetyön raporttiosuudessa kerrotaan perehdyttämisestä ja henkilöstö- ja taloushallinnosta sekä järjestelmäpalveluista.
Tiedonkeruumenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kyselyä ja osallistuvaa havainnointia. Kyselyn kohderyhmänä toimi osakeyhtiö- ja yhteisöasiakkaiden palveluita tuottavan yksikön palvelutuotannon työntekijät. Myös perehdytysoppaan luomisessa hyödynnettiin osallistuvaa havainnointia perehtyjän, että perehdyttäjän näkökulmasta.
Opinnäytetyön aikaansaannoksena syntyi perehdytysopas, joka sisältää muun muassa osakeyhtiö- ja yhteisöasiakkaiden palveluita tuottavan yksikön toimintatavat, perehdytysprosessin, luettelon palvelutuotannon työtehtävistä ja asiakasvastuun jakotaulukon sekä muistilistan perehdyttäjälle. Opas otettiin ainakin osittain käyttöön toimeksiantajaorganisaatiossa.