Päätöksenteon ilmiöiden hyödyntäminen sähköpostimarkkinoinnissa
Vepsä, Tia (2023)
Vepsä, Tia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121738014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121738014
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sähköpostimarkkinoinnin nykytilaa toimeksiantajayrityksessä, sekä selvittää mitkä tekijät ovat mahdollisesti vaikuttaneet aiemmin lähetettyjen sähköpostikampanjoiden menestykseen. Tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan sähköpostimarkkinointia päätöksenteon ilmiötä ja saatavilla olevaa analytiikkaa hyödyntämällä. Kehittämistyön tavoitteena oli esittää toimeksiantajalle päätöksenteon ilmiöitä hyödyntäviä ja lähetyistä sähköpostikampanjoista saatavilla olevan analytiikan analyysistä ammentavia kehittämisideoita sähköpostimarkkinointiin. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli valmistusteknisiä ratkaisuja maahantuova ja myyvä Oy FMS-Tools Ab.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu sähköpostimarkkinointiin, sekä päätöksenteon ilmiöihin. Tietoperustassa käsitellään, miten sähköpostia voidaan hyödyntää markkinoinnissa, sekä esitellään parhaita käytäntöjä sähköpostimarkkinointiin. Päätöksenteon ilmiöitä käsittelevässä osassa esitellään systeemi 1 ja 2 ajattelu, heuristiikat, valikoidut ajattelun vinoumat, sekä tuuppaus käyttäytymisen vaikuttimena. Tuuppaukseen liittyen tietoperustassa esitellään tuppausprosessi ja EAST-malli tuuppauksessa. Teoreettisessa viitekehyksessä esitellään myös AIDA-mallin soveltaminen sähköpostimarkkinoinnissa, ja tätä mallia sovellettiinkin kehittämistyössä.
Tätä määrällistä tapaustutkimusta ohjasi tavoite selvittää sähköpostimarkkinoinnin nykytilaa ja opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin olemassa olevaa analytiikka-aineistoa analysoimalla. Tutkimuksessa hyödynnettiin sähköpostimarkkinointipalvelu Mailchimpin tuottamaa analytiikkaa toimeksiantajan aiemmin ohjelman kautta lähettämistä sähköpostikampanjoista. Analysoitu aineisto käsitti toimeksiantajan vuosien 2022–2023 aikana lähettämistä 12 sähköpostikampanjasta kerääntyneen analytiikan. Kehittämistehtävän käsittämässä tutkimuksessa analysoitiin sähköpostimarkkinoinnin mittareita AIDA-mallin vaiheisiin peilaten, sekä analysoitiin sisältölinkkien tyyppejä. Ymmärrystä sähköpostimarkkinoinnin nykytilasta ja vastaanottajien toiminnasta pystyttiin parantamaan aineiston analyysin avulla. Aineistosta oli havaittavissa, että sähköpostikampanjoiden vastaanottajat ovat avanneet aktiivisimmin sellaisia kampanjoita, joissa on markkinoitu uusia tuotteita tai tuoteryhmiä, mutta promootio-luokan kampanjat olivat saaneet muita kampanjaluokkia enemmän sisältöklikkauksia. Sisältölinkkien tyypeistä videolinkit ja tekstilinkit olivat herättäneet mielenkiintoa paremmin kuin painikelinkit.
Kehittämistyön sisältämän tutkimusaineiston analyysin ja tietoperustan pohjalta esitetään kehittämisideoita sähköpostimarkkinointiin, sekä päätöksenteon ilmiöitä ja sähköpostimarkkinoinnin toimivimpia käytäntöjä yhdistelevä, EAST-mallia hyödyntävä ohjeistus sähköpostimarkkinointiin. Ohjeistuksen on tarkoitus toimia sähköpostimarkkinoijan apuna sähköpostimarkkinoinnin toteutuksessa. Luotu ohjeistus sähköpostimarkkinointiin on laajalti hyödynnettävissä eri aloilla toimivien ja eri kokoisten yritysten sähköpostimarkkinoinnissa.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu sähköpostimarkkinointiin, sekä päätöksenteon ilmiöihin. Tietoperustassa käsitellään, miten sähköpostia voidaan hyödyntää markkinoinnissa, sekä esitellään parhaita käytäntöjä sähköpostimarkkinointiin. Päätöksenteon ilmiöitä käsittelevässä osassa esitellään systeemi 1 ja 2 ajattelu, heuristiikat, valikoidut ajattelun vinoumat, sekä tuuppaus käyttäytymisen vaikuttimena. Tuuppaukseen liittyen tietoperustassa esitellään tuppausprosessi ja EAST-malli tuuppauksessa. Teoreettisessa viitekehyksessä esitellään myös AIDA-mallin soveltaminen sähköpostimarkkinoinnissa, ja tätä mallia sovellettiinkin kehittämistyössä.
Tätä määrällistä tapaustutkimusta ohjasi tavoite selvittää sähköpostimarkkinoinnin nykytilaa ja opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin olemassa olevaa analytiikka-aineistoa analysoimalla. Tutkimuksessa hyödynnettiin sähköpostimarkkinointipalvelu Mailchimpin tuottamaa analytiikkaa toimeksiantajan aiemmin ohjelman kautta lähettämistä sähköpostikampanjoista. Analysoitu aineisto käsitti toimeksiantajan vuosien 2022–2023 aikana lähettämistä 12 sähköpostikampanjasta kerääntyneen analytiikan. Kehittämistehtävän käsittämässä tutkimuksessa analysoitiin sähköpostimarkkinoinnin mittareita AIDA-mallin vaiheisiin peilaten, sekä analysoitiin sisältölinkkien tyyppejä. Ymmärrystä sähköpostimarkkinoinnin nykytilasta ja vastaanottajien toiminnasta pystyttiin parantamaan aineiston analyysin avulla. Aineistosta oli havaittavissa, että sähköpostikampanjoiden vastaanottajat ovat avanneet aktiivisimmin sellaisia kampanjoita, joissa on markkinoitu uusia tuotteita tai tuoteryhmiä, mutta promootio-luokan kampanjat olivat saaneet muita kampanjaluokkia enemmän sisältöklikkauksia. Sisältölinkkien tyypeistä videolinkit ja tekstilinkit olivat herättäneet mielenkiintoa paremmin kuin painikelinkit.
Kehittämistyön sisältämän tutkimusaineiston analyysin ja tietoperustan pohjalta esitetään kehittämisideoita sähköpostimarkkinointiin, sekä päätöksenteon ilmiöitä ja sähköpostimarkkinoinnin toimivimpia käytäntöjä yhdistelevä, EAST-mallia hyödyntävä ohjeistus sähköpostimarkkinointiin. Ohjeistuksen on tarkoitus toimia sähköpostimarkkinoijan apuna sähköpostimarkkinoinnin toteutuksessa. Luotu ohjeistus sähköpostimarkkinointiin on laajalti hyödynnettävissä eri aloilla toimivien ja eri kokoisten yritysten sähköpostimarkkinoinnissa.