Ukrainalaisten lasten ja nuorten kokemuksia Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piirin kouluhankkeesta
Howe, Pauliina (2023)
Howe, Pauliina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121738021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121738021
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, millaista tukea ukrainalaiset koululaiset kokevat saaneensa Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piirin kouluhankkeesta ja millaisia kehitysideoita heillä on hankkeen tulevaisuuden toimintaa kohtaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa toimeksiantajan raportointitarkoituksiin kouluhankkeeseen osallistuneiden oppilaiden kokemuksista ja mahdollisista kehitysideoista. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piiri. MLL Uudenmaan piirin syksyllä 2022 käynnistämän kouluhankkeen tarkoituksena on tarjota psykososiaalista tukea Suomeen Ukrainan sodan vuoksi tulleille ukrainalaisille lapsille ja nuorille kuuden helsinkiläisen ala- ja yläasteen valmistavalla luokalla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin psykososiaalista tukea, traumalle altistuneille lapsille ja nuorille suunnattua TRT-ryhmäinterventiomenetelmää (Teaching Recovery Techniques) ja valmistavan opetuksen toimintaa. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen, ja se toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Sen aineisto kerättiin ukrainalaisilta koululaisilta teemahaastattelujen muodossa. Aineiston analyysissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysimenetelmää.
Opinnäytetyö osoitti, että kouluhanke oli tuonut ukrainalaisille koululaisille paljon hyötyä ja iloa. Koululaisten kokemukset kouluhankkeesta olivat erittäin positiivisia ja hankkeen jatkumista toivottiin. Haastatteluissa korostuivat erityisesti keskustelun ja läsnäolon merkitys – ne nostettiin esiin lähes jokaisessa haastattelussa. Hankkeen työntekijöillä oli aikaa kuunnella, olla läsnä, keskustella ja auttaa heitä erilaisissa kysymyksissä. Erityisesti kouluhankkeen tarjoama ukrainankielinen kielituki sai paljon kiitosta. Yhteys hankkeen työntekijöiden kanssa koettiin lämpimäksi, joten oppilaiden oli helppo kertoa heille asioistaan. Oppilaat kokivat saaneensa kouluhankkeesta monipuolisesti niin henkistä, konkreettista kuin sosiaalistakin tukea.
Nuorempien koululaisten kehitysideoissa korostuivat konkreettisten retki- ja aktiviteettiehdotusten lisäksi tuen tarve myös silloin, kun siirtyminen suomen- tai ruotsinkieliseen opetukseen uusille luokille tai uusiin kouluihin tulee ajankohtaiseksi. Yläasteikäiset koululaiset toivoivat kouluhankkeen vierailuihin enemmän struktuuria. He toivoivat oppivansa hankkeen työntekijöiltä lisää heidän arkeensa kietoutuviin asioihin liittyvistä säännöistä ja laeista Suomessa.
Opinnäytetyö osoitti, että Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piirin kouluhanke on onnistunut toimimaan suurena apuna kouluilla Ukrainan sodan aiheuttamassa tilanteessa. Vastaaville hankkeille kriisitilanteissa on koulumaailmassa suuri tarve. Haastavan resurssitilanteen vuoksi kolmannen sektorin toimijat voivat tuoda oman arvokkaan lisänsä ja ammattitaitonsa koulumaailmaan tueksi. MLL Uudenmaan piiri voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia raportointitarkoituksissa, sekä kerätty aineisto on myös tärkeää tietoa rahoittajille hankkeen onnistumisesta.
Asiasanat: Ukrainan sota, valmistava opetus, koulu, psykososiaalinen tuki
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin psykososiaalista tukea, traumalle altistuneille lapsille ja nuorille suunnattua TRT-ryhmäinterventiomenetelmää (Teaching Recovery Techniques) ja valmistavan opetuksen toimintaa. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen, ja se toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Sen aineisto kerättiin ukrainalaisilta koululaisilta teemahaastattelujen muodossa. Aineiston analyysissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysimenetelmää.
Opinnäytetyö osoitti, että kouluhanke oli tuonut ukrainalaisille koululaisille paljon hyötyä ja iloa. Koululaisten kokemukset kouluhankkeesta olivat erittäin positiivisia ja hankkeen jatkumista toivottiin. Haastatteluissa korostuivat erityisesti keskustelun ja läsnäolon merkitys – ne nostettiin esiin lähes jokaisessa haastattelussa. Hankkeen työntekijöillä oli aikaa kuunnella, olla läsnä, keskustella ja auttaa heitä erilaisissa kysymyksissä. Erityisesti kouluhankkeen tarjoama ukrainankielinen kielituki sai paljon kiitosta. Yhteys hankkeen työntekijöiden kanssa koettiin lämpimäksi, joten oppilaiden oli helppo kertoa heille asioistaan. Oppilaat kokivat saaneensa kouluhankkeesta monipuolisesti niin henkistä, konkreettista kuin sosiaalistakin tukea.
Nuorempien koululaisten kehitysideoissa korostuivat konkreettisten retki- ja aktiviteettiehdotusten lisäksi tuen tarve myös silloin, kun siirtyminen suomen- tai ruotsinkieliseen opetukseen uusille luokille tai uusiin kouluihin tulee ajankohtaiseksi. Yläasteikäiset koululaiset toivoivat kouluhankkeen vierailuihin enemmän struktuuria. He toivoivat oppivansa hankkeen työntekijöiltä lisää heidän arkeensa kietoutuviin asioihin liittyvistä säännöistä ja laeista Suomessa.
Opinnäytetyö osoitti, että Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piirin kouluhanke on onnistunut toimimaan suurena apuna kouluilla Ukrainan sodan aiheuttamassa tilanteessa. Vastaaville hankkeille kriisitilanteissa on koulumaailmassa suuri tarve. Haastavan resurssitilanteen vuoksi kolmannen sektorin toimijat voivat tuoda oman arvokkaan lisänsä ja ammattitaitonsa koulumaailmaan tueksi. MLL Uudenmaan piiri voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia raportointitarkoituksissa, sekä kerätty aineisto on myös tärkeää tietoa rahoittajille hankkeen onnistumisesta.
Asiasanat: Ukrainan sota, valmistava opetus, koulu, psykososiaalinen tuki