Tavallisimmat rytmihäiriöt ja niiden tunnistaminen EKG monitorilla : opetusvideo terveydenhoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoille
Negi, Renu; Sonne, Jenni (2023)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Negi, Renu
Sonne, Jenni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537777
Tiivistelmä
Rytmihäiriöitä tavataan monella potilaalla ikäluokasta riippumatta. Rytmihäiriössä sydämen rytmi on epätasainen tai siinä on taukoja. EKG-monitoroinnilla tutkitaan sydämen toimintaa, ja sillä myös todetaan mahdollisia rytmihäiriöitä. Sairaanhoitajilla on merkittävä osa monitoroinnin ottamisessa. Heidän pitää osata laadukas ja virheetön monitorointi. Sairaanhoitajan tulee myös osata tunnistaa tavallisimmat rytmihäiriöt, koska useimmiten he ovat ensimmäisenä toteamassa sydämen rytmin muutokset EKG monitorilla. Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja tehtävänä oli opetusvideon tekeminen. Opetusvideota tulevat ja nykyiset opiskelijat voivat käyttää oppimisvälineenä. Toimeksiantajana toimi Karelia-ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamisen kehittymistä havainnollistamalla opetusvideon avulla, miten sydämen rytmin monitorointi suoritetaan, ymmärretään sydämen sähköisen toiminnan periaatteet ja tunnistetaan yleisimmät rytmihäiriöt EKG-monitorilla. Kirjallisen palautteen mukaan opetusvideo on tarpeellinen. Sydämen rytmihäiriöitä ja sydämen anatomiaa ja toimintaa käydään tiiviisti läpi koulutuksen aikana ja asioiden oppiminen jää opiskelijan omille harteille. Opetusvideota katsomalla asiat ovat helpommin ymmärrettävissä ja videon pariin voi palata aina, kun opiskelija itse haluaa. Opinnäytetyön luotettavuus on varmistettu käyttämällä luotettavista lähteistä saatua tutkimustietoa. Opetusvideota pystyy käyttämään kuka tahansa ammattiluokasta riippumatta. Arrhythmias are found in many patients regardless of age. In arrhythmia, the heart rhythm is irregular or there are pauses in it. ECG monitoring is used to examine the heart´s function and it also detects possible arrhythmias. Nurses play a significant role in performing monitoring. They must be able to conduct high-quality and error-free monitoring. Nurses must also know how to recognize the most common arrhythmias, because they are usually the first to detect heart rhythm changes on an ECG monitor. The objective of this practice-based thesis, commissioned by Karelia University of Applied Sciences, was to create an educational video that future and current students can use as a learning tool.
The aim of the thesis was to improve the competence development of the nursing students by illustrating with the help of an educational video how to perform heart rhythm monitoring, to understand the principles of the electrical functions of the heart and to identify the most common arrhythmias with an ECG monitor. According to the written feedback, an educational video is necessary. Cardiac arrhythmias and the anatomy and function of the heart are covered in depth during the nursing education, and the actual learning of the subject matter is the responsibility of the student. By watching the educational video, things are easier to understand, and the student can re-watch the video whenever needed. The reliability of the thesis has been ensured by using research information obtained from reliable sources. The educational video can be used by anyone, regardless of their professional background.
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamisen kehittymistä havainnollistamalla opetusvideon avulla, miten sydämen rytmin monitorointi suoritetaan, ymmärretään sydämen sähköisen toiminnan periaatteet ja tunnistetaan yleisimmät rytmihäiriöt EKG-monitorilla. Kirjallisen palautteen mukaan opetusvideo on tarpeellinen. Sydämen rytmihäiriöitä ja sydämen anatomiaa ja toimintaa käydään tiiviisti läpi koulutuksen aikana ja asioiden oppiminen jää opiskelijan omille harteille. Opetusvideota katsomalla asiat ovat helpommin ymmärrettävissä ja videon pariin voi palata aina, kun opiskelija itse haluaa. Opinnäytetyön luotettavuus on varmistettu käyttämällä luotettavista lähteistä saatua tutkimustietoa. Opetusvideota pystyy käyttämään kuka tahansa ammattiluokasta riippumatta.
The aim of the thesis was to improve the competence development of the nursing students by illustrating with the help of an educational video how to perform heart rhythm monitoring, to understand the principles of the electrical functions of the heart and to identify the most common arrhythmias with an ECG monitor. According to the written feedback, an educational video is necessary. Cardiac arrhythmias and the anatomy and function of the heart are covered in depth during the nursing education, and the actual learning of the subject matter is the responsibility of the student. By watching the educational video, things are easier to understand, and the student can re-watch the video whenever needed. The reliability of the thesis has been ensured by using research information obtained from reliable sources. The educational video can be used by anyone, regardless of their professional background.