Tuoteportfolion hallinnan kehittäminen kohdeyrityksessä
Ihno, Artur (2023)
Ihno, Artur
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537849
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää operatiivista tuoteportfolion hallintaa, joka on keskeinen tekijä yrityksen menestykselle. Opinnäytetyössä pyrittiin tunnistamaan ja kehittämään menetelmiä ja työkaluja, jotka tukisivat kohdeyrityksen operatiivista päätöksentekoa ja resurssien optimaalista kohdentamista.
Teemahaastattelujen avulla saatiin syvällistä tietoa kohdeyrityksen nykyisestä tuoteportfolion hallintatilanteesta. Näiden tietojen pohjalta tunnistettiin keskeiset kehittämiskohteet. Opinnäytetyön tutkimusprosessi noudatti apukysymyksiä, jotka ohjasivat tutkimuksen kulkua ja tulosten muodostumista.
Analyysin tuloksena esitettiin useita kehittämisehdotuksia. Nämä ehdotukset kattoivat uudet analysointityökalut, kustannustehokkuuden seurannan, tuotteiden luokittelun ja näiden pohjalta suunnitellut toimenpiteet eri osastoille. Vaikka ehdotukset on suunnattu erityisesti kohdeyritykselle, työn teoreettinen viitekehys ja tulokset tarjoavat arvokkaita näkökulmia ja menetelmiä, joita voidaan soveltaa laajasti myös muissa saman alan yrityksissä. Nykyinen dynaaminen globaali taloustilanne tekee tästä työstä erityisen relevantin, sillä se auttaa yrityksiä sopeutumaan nopeasti muuttuviin markkinavaatimuksiin ja ylläpitämään strategista joustavuutta.
Teemahaastattelujen avulla saatiin syvällistä tietoa kohdeyrityksen nykyisestä tuoteportfolion hallintatilanteesta. Näiden tietojen pohjalta tunnistettiin keskeiset kehittämiskohteet. Opinnäytetyön tutkimusprosessi noudatti apukysymyksiä, jotka ohjasivat tutkimuksen kulkua ja tulosten muodostumista.
Analyysin tuloksena esitettiin useita kehittämisehdotuksia. Nämä ehdotukset kattoivat uudet analysointityökalut, kustannustehokkuuden seurannan, tuotteiden luokittelun ja näiden pohjalta suunnitellut toimenpiteet eri osastoille. Vaikka ehdotukset on suunnattu erityisesti kohdeyritykselle, työn teoreettinen viitekehys ja tulokset tarjoavat arvokkaita näkökulmia ja menetelmiä, joita voidaan soveltaa laajasti myös muissa saman alan yrityksissä. Nykyinen dynaaminen globaali taloustilanne tekee tästä työstä erityisen relevantin, sillä se auttaa yrityksiä sopeutumaan nopeasti muuttuviin markkinavaatimuksiin ja ylläpitämään strategista joustavuutta.