Kouluttajasta opettajaksi – voimankäytön opetus Poliisiammattikorkeakoulussa
Manninen, Kalle (2023)
Manninen, Kalle
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838105
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli seurata ja raportoida tekijänsä ammatillista kehittymistä uudessa tehtävässään voimankäytön opettajana Poliisiammattikorkeakoulussa. Tavoitteina oli tekijän ammatillisten osaamisalueiden kehittäminen voimankäytön kenttäkouluttajasta voimankäytön opettajaksi. Ammatillisia osaamisalueita olivat viestintä- ja esiintymistaidot, opettamisen pedagogiikka ja palautteenanto sekä Poliisiammattikorkeakoululla opettajana toimiminen kokonaisuudessaan. Poliisiammattikorkeakoulun näkökulmasta opinnäytetyön tavoitteena oli vielä lisäksi toteuttaa poliisihenkilöstön henkilökuntakoulutusta ohjaava koulutuskorttikokonaisuus seuraavalle 18 kuukaudelle.
Opinnäytetyön tärkeimmän tietoperustan muodostivat voimankäytön koulutusta ja opetusta säätelevät lait, asetukset, määräykset ja ohjeet. Henkilökunnan voimankäyttökoulutusta ohjasi lisäksi henkilökunnan koulutuksen toteutussuunnitelma sekä Poliisiammattikorkeakoulun opintosuunnitelma. Opinnäytetyön raportoinnissa käytettiin vain julkisista lähteistä löytyvää tietoperustaa. Poliisin voimankäyttöä, sekä sen koulutusta ja opetusta ohjaa useat salassa pidettävät poliisihallinnon sisäiset ohjeet ja määräykset. Nämä ohjeet ja määräykset ohjasivat osaltaan tätä opinnäytetyötä, mutta niistä ei raportoitu tässä työssä, eikä niitä lisätty lähteiksi. Samoista salassapitosyistä Poliisiammattikorkeakoululle toteutetusta koulutuskorttikokonaisuudesta raportoitiin vain korttien teko prosessista, ei korttien sisällöstä. Koulutuskorttikokonaisuus toteutettiin yhdessä Poliisiammattikorkeakoulun henkilökunnan koulutuksesta vastaavan opettajan kanssa. Koulutuskorttien toteutus ja lopputulos onnistuivat erinomaisesti.
Koulutuskorttien suunnitteluvaiheessa kehityskohteeksi päätettiin koulutuskorttien sisältöjen jatkuvuus ja kokonaisuutta palveleva yhdenmukaisuus. Tämän opinnäytetyön myötä pystyimme toteamaan, että jatkossakin koulutuskortit tulee suunnitella kerralla koko henkilökunnan koulutuksen toteutussuunnitelman voimassaoloajalle kahdeksi vuodeksi kerrallaan. Opinnäytetyön tekijän pedagogiset taidot ja ymmärrys voimankäytön opettajalta vaadittavaan osaamiseen syvenivät merkittävästi.
Opinnäytetyön tärkeimmän tietoperustan muodostivat voimankäytön koulutusta ja opetusta säätelevät lait, asetukset, määräykset ja ohjeet. Henkilökunnan voimankäyttökoulutusta ohjasi lisäksi henkilökunnan koulutuksen toteutussuunnitelma sekä Poliisiammattikorkeakoulun opintosuunnitelma. Opinnäytetyön raportoinnissa käytettiin vain julkisista lähteistä löytyvää tietoperustaa. Poliisin voimankäyttöä, sekä sen koulutusta ja opetusta ohjaa useat salassa pidettävät poliisihallinnon sisäiset ohjeet ja määräykset. Nämä ohjeet ja määräykset ohjasivat osaltaan tätä opinnäytetyötä, mutta niistä ei raportoitu tässä työssä, eikä niitä lisätty lähteiksi. Samoista salassapitosyistä Poliisiammattikorkeakoululle toteutetusta koulutuskorttikokonaisuudesta raportoitiin vain korttien teko prosessista, ei korttien sisällöstä. Koulutuskorttikokonaisuus toteutettiin yhdessä Poliisiammattikorkeakoulun henkilökunnan koulutuksesta vastaavan opettajan kanssa. Koulutuskorttien toteutus ja lopputulos onnistuivat erinomaisesti.
Koulutuskorttien suunnitteluvaiheessa kehityskohteeksi päätettiin koulutuskorttien sisältöjen jatkuvuus ja kokonaisuutta palveleva yhdenmukaisuus. Tämän opinnäytetyön myötä pystyimme toteamaan, että jatkossakin koulutuskortit tulee suunnitella kerralla koko henkilökunnan koulutuksen toteutussuunnitelman voimassaoloajalle kahdeksi vuodeksi kerrallaan. Opinnäytetyön tekijän pedagogiset taidot ja ymmärrys voimankäytön opettajalta vaadittavaan osaamiseen syvenivät merkittävästi.