Core Loop ja Monetisaatio Mobiilipeleissä
Heiskanen, Ville (2023)
Heiskanen, Ville
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838144
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin ilmaismobiilipelien monetisointia ja pelisuunnittelua analysoimalla kahta erilaista peliä. Työn tavoitteena oli tarkastella kuinka pelisuunnittelussa tunnettu käsite “core loop” otettiin huomioon ja toteutettiin näiden pelien monetisaatiossa. Tarkasteltavat pelit tässä opinnäytetyössä olivat Second Dinner-kehittäjän ”Marvel Snap” sekä Small Giant Games-kehittäjän ”Empires and Puzzles”.
Opinäytetyön teoriapohjaan kerättiin tietoa mobiilipelien kehityshistoriasta ja siellä tapahtuneiden mullistusten merkityksestä tämän päivän mobiilipelikehitykseen. Tämän lisäksi tutustuttiin alan tilastoihin sekä niitä selittäviin tekijöihin. Lisäksi tarkasteltiin erilaisia monetisaatiomekaniikkoja ja niiden totetutusta nykypäivän peleissä. Opinnäytetyössä tutkittiin myös pelisuunnittelun merkitystä mobiilipelin menestyksen osana sekä tutustuttiin suosituimpiin peligenreihin. Lisäksi tarkasteltiin kuinka kehittäjät voivat sitouttaa ja säilyttää pelaajia tehokkaammin. Lopuksi työssä pelattiin ja analysoitiin kahta erilaista peliä. Aineistona työssä käytettiin ammattilaiskirjallisuutta sekä ajankohtaisia nettiartikkeleita.
Työn tuloksena todettiin, että pelisuunnittelulla on merkittävä asema nykypäivän ilmaismobiilipeleissä. Siinä missä perinteisissä premium-peleissä kuluttaja maksaa tuotteesta ensin ja kaipaa vasta sen jälkeen vastinetta sijoitukselleen, ilmaismobiilipeleissä pelaaja täytyy saada maksamaan, jolloin hän kokee parantavansa pelikokemusta. Pelien täytyy olla viihdyttäviä ja mukaansatempaavia jotta pelaaja palaa pelaamaan niitä kerta toisensa jälkeen. Kustomoidut pelaajakokemukset huomattiin olevan olennainen osa mobiilipelin menestykselle.
Työssä todettiin, että menestyvän mobiilipelin kehittämiseen on olemassa monia erilaisia monetisaatiomekaniikkoja. Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että peli voi menestyä kuten Marvel Snap, joka on rajatulle kohdeyleisölle suunnattu viimeisen päälle hiotun, strategisen pelimekaniikan omaava tuote tai vastaavasti kuten Empires and Puzzles, jossa peruspelimekaaniikka on huomattavasti yksinkertaisempi mutta pelin metatasot houkuttelevat pelaajia eri taustoista eri motivaatioilla.
Opinäytetyön teoriapohjaan kerättiin tietoa mobiilipelien kehityshistoriasta ja siellä tapahtuneiden mullistusten merkityksestä tämän päivän mobiilipelikehitykseen. Tämän lisäksi tutustuttiin alan tilastoihin sekä niitä selittäviin tekijöihin. Lisäksi tarkasteltiin erilaisia monetisaatiomekaniikkoja ja niiden totetutusta nykypäivän peleissä. Opinnäytetyössä tutkittiin myös pelisuunnittelun merkitystä mobiilipelin menestyksen osana sekä tutustuttiin suosituimpiin peligenreihin. Lisäksi tarkasteltiin kuinka kehittäjät voivat sitouttaa ja säilyttää pelaajia tehokkaammin. Lopuksi työssä pelattiin ja analysoitiin kahta erilaista peliä. Aineistona työssä käytettiin ammattilaiskirjallisuutta sekä ajankohtaisia nettiartikkeleita.
Työn tuloksena todettiin, että pelisuunnittelulla on merkittävä asema nykypäivän ilmaismobiilipeleissä. Siinä missä perinteisissä premium-peleissä kuluttaja maksaa tuotteesta ensin ja kaipaa vasta sen jälkeen vastinetta sijoitukselleen, ilmaismobiilipeleissä pelaaja täytyy saada maksamaan, jolloin hän kokee parantavansa pelikokemusta. Pelien täytyy olla viihdyttäviä ja mukaansatempaavia jotta pelaaja palaa pelaamaan niitä kerta toisensa jälkeen. Kustomoidut pelaajakokemukset huomattiin olevan olennainen osa mobiilipelin menestykselle.
Työssä todettiin, että menestyvän mobiilipelin kehittämiseen on olemassa monia erilaisia monetisaatiomekaniikkoja. Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että peli voi menestyä kuten Marvel Snap, joka on rajatulle kohdeyleisölle suunnattu viimeisen päälle hiotun, strategisen pelimekaniikan omaava tuote tai vastaavasti kuten Empires and Puzzles, jossa peruspelimekaaniikka on huomattavasti yksinkertaisempi mutta pelin metatasot houkuttelevat pelaajia eri taustoista eri motivaatioilla.