Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Core Loop ja Monetisaatio Mobiilipeleissä

Heiskanen, Ville (2023)

 
Avaa tiedosto
Core Loop ja Monetisaatio Mobiilipeleissä (4.097Mt)
Lataukset: 


Heiskanen, Ville
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838144
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin ilmaismobiilipelien monetisointia ja pelisuunnittelua analysoimalla kahta erilaista peliä. Työn tavoitteena oli tarkastella kuinka pelisuunnittelussa tunnettu käsite “core loop” otettiin huomioon ja toteutettiin näiden pelien monetisaatiossa. Tarkasteltavat pelit tässä opinnäytetyössä olivat Second Dinner-kehittäjän ”Marvel Snap” sekä Small Giant Games-kehittäjän ”Empires and Puzzles”.

Opinäytetyön teoriapohjaan kerättiin tietoa mobiilipelien kehityshistoriasta ja siellä tapahtuneiden mullistusten merkityksestä tämän päivän mobiilipelikehitykseen. Tämän lisäksi tutustuttiin alan tilastoihin sekä niitä selittäviin tekijöihin. Lisäksi tarkasteltiin erilaisia monetisaatiomekaniikkoja ja niiden totetutusta nykypäivän peleissä. Opinnäytetyössä tutkittiin myös pelisuunnittelun merkitystä mobiilipelin menestyksen osana sekä tutustuttiin suosituimpiin peligenreihin. Lisäksi tarkasteltiin kuinka kehittäjät voivat sitouttaa ja säilyttää pelaajia tehokkaammin. Lopuksi työssä pelattiin ja analysoitiin kahta erilaista peliä. Aineistona työssä käytettiin ammattilaiskirjallisuutta sekä ajankohtaisia nettiartikkeleita.

Työn tuloksena todettiin, että pelisuunnittelulla on merkittävä asema nykypäivän ilmaismobiilipeleissä. Siinä missä perinteisissä premium-peleissä kuluttaja maksaa tuotteesta ensin ja kaipaa vasta sen jälkeen vastinetta sijoitukselleen, ilmaismobiilipeleissä pelaaja täytyy saada maksamaan, jolloin hän kokee parantavansa pelikokemusta. Pelien täytyy olla viihdyttäviä ja mukaansatempaavia jotta pelaaja palaa pelaamaan niitä kerta toisensa jälkeen. Kustomoidut pelaajakokemukset huomattiin olevan olennainen osa mobiilipelin menestykselle.

Työssä todettiin, että menestyvän mobiilipelin kehittämiseen on olemassa monia erilaisia monetisaatiomekaniikkoja. Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että peli voi menestyä kuten Marvel Snap, joka on rajatulle kohdeyleisölle suunnattu viimeisen päälle hiotun, strategisen pelimekaniikan omaava tuote tai vastaavasti kuten Empires and Puzzles, jossa peruspelimekaaniikka on huomattavasti yksinkertaisempi mutta pelin metatasot houkuttelevat pelaajia eri taustoista eri motivaatioilla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste