Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Sandwich-paneelin kuljetusvahinkojen ehkäiseminen vientikuljetuksissa: case: Ruukki Construction

Hurmerinta, Antti (2023)

 
Avaa tiedosto
Hurmerinta_Antti.pdf (115.8Mt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Hurmerinta, Antti
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537580
Tiivistelmä
Tutkimustyössä selvitettiin Ruukki Construction Oy:n tilaamana, mistä tekijöistä yhtiön valmistamien Sandwich-paneelien vientikuljetuksissa koetut kuljetusvauriot johtuvat ja millä keinoin kuljetusvaurioiden syntymistä voitaisiin vähentää. Tutkimustyön keskeisimpänä tavoitteena oli tuottaa tutkittua tietoa Sandwich-paneelin käyttäytymisestä ja kestävyydestä kuormanvarmistamisen ja kuljettamisen suhteen tehden siten pohjatyön tuleville kehitystoimenpiteille kuljetusturvallisuuden parantamiseksi.

Kolmivaiheisen tutkimustyön keskiössä olivat Jyväskylän ammattikorkeakoulun logistiikkalaboratoriossa suoritetut Sandwich-paneelin fyysiset testit koskien tuotteen kestävyyttä kuormansidonnan voimille altistettuna, jonka lisäksi testeissä todennettiin erilaisten kuormanvarmistusmenetelmien varmistusvaikutukset tuotteen liikkumisen estämiseksi. Fyysisten tuotetestien tueksi sekä tutkimuskokonaisuuden yhteen liittämiseksi tutkimuksessa hyödynnettiin lisäksi haastattelun, kyselytutkimuksen, kirjallisuuskatsauksen sekä prosessin havainnoinnin tutkimusmenetelmiä.

Tutkimuksen perusteella Sandwich-paneelin vaurioitumisten todettiin olevan monen tekijän summa, jossa merkittävää osaa näyttelivät tuotteen ja pakkauksen muodostaman kokonaisuuden alentunut kestävyys kuormansidonnasta koituvia rasituksia vastaan sekä puutteellinen tiedonkulku kuljetusketjun osapuolten välillä. Tuotteen kestävyyttä koskien tutkimus osoitti pelkän liiallisen kuormansidonnan kiristysvoiman olevan riittävä aiheuttamaan tuotteen vaurioitumisen. Tiedonkulun ongelmien keskiössä sen sijaan todettiin olevan tietoaukko tuotteen ominaisuuksista estäen täten kattavan kuljetusohjeen laatimisen. Ohjeistuksen puutteellisuuden vaikutusta lisää myös kuljetusten järjestely, jossa kuljetuksia hoitava kalusto ja kuljettajat ovat jatkuvan vaihtuvuuden keskellä.

Tutkimuksen kokonaistulosten ja johtopäätösten keskiössä oli erityisesti tarve täydentää olemassa olevaa kuljetusohjetta tutkimuksesta saadun tiedon avulla, jonka lisäksi keskeiseksi kehityskohteeksi nostettiin kuljettajien tietotasosta varmistuminen ennen kuljetustapahtumaa. Mitä tutkimuksen hyödynnettävyyteen tulee, on tuloksista sellaisenaan suoranaista hyötyä lähinnä toimeksiantajalle. Toisaalta mahdollisten kuljetusturvallisuutta edistävien muutosten voidaan odottaa aikanaan siirtyvän muuhunkin kuljetustoimintaan kuljettajien avustuksella.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste