Kohteen turvallisuuden kehittäminen koulutuksien avulla
Johansson, Lauri (2023)
Johansson, Lauri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838282
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä koulutussuunnitelma kohteelle, jossa koulutusten sisällön lisäksi; ajoitus on myös määritetty. Tavoitteena on kehittää kohteen turvallisuutta selkeällä kouluttamisella. Kohteena on yksityisen terveydenhuollon toimipiste Turussa, joilta ei aiemmin löytynyt koulutussuunnitelmaa.
Turvallisuuden eri osa-alueita tarkastellaan EK:n yritysturvallisuusmallin kautta. Turvallisuuden osa-alueissa painotetaan kouluttamiseen liittyviä näkökulmia. Osa-alueita ovat työturvallisuus, paloturvallisuus ja tietoturvallisuus. Kouluttajan ja koulutuksien yleistä merkitystä ja onnistumista käsitellään kehittämistyössä. Aineiston ja tiedon keruuseen menetelminä käytettiin kyselyä, haastattelu ja aineiston analyysiä. Riskienhallintaa hyödynnettiin koulutussuunnitelman aihealueiden painottamisen muodostamisessa. Näiden avulla saatiin muodostettua lopputuloksesta kohteelle sopiva ja toivomuksien mukainen.
Yksi tärkeimmistä tavoitteista oli tehdä koulutussuunnitelmasta kohdeyrityksen mukainen. Tuloksena muodostettiin koulutussuunnitelma, jossa avataan mitä, miten ja milloin koulutetaan. Koulutuksien aiheiden muodostamisessa hyödynnettiin kyselyä.
Uhkatilannekoulutus, poistumisharjoitus ja turvallisuus aiheinen sähköposti valikoituivat aiheiksi turvallisuuskoulutussuunnitelmaan. Koulutusten ajoittamisessa käytettiin kolme vuotta kattavaa kuviota, johon on kirjattu eri koulutukset ja niiden järjestämisen aikaväli. Suunnitelmasta löytyy myös kaava, jolla koulutusten seuraavaa ajankohtaa pystyy tarkastelemaan.
Turvallisuuden eri osa-alueita tarkastellaan EK:n yritysturvallisuusmallin kautta. Turvallisuuden osa-alueissa painotetaan kouluttamiseen liittyviä näkökulmia. Osa-alueita ovat työturvallisuus, paloturvallisuus ja tietoturvallisuus. Kouluttajan ja koulutuksien yleistä merkitystä ja onnistumista käsitellään kehittämistyössä. Aineiston ja tiedon keruuseen menetelminä käytettiin kyselyä, haastattelu ja aineiston analyysiä. Riskienhallintaa hyödynnettiin koulutussuunnitelman aihealueiden painottamisen muodostamisessa. Näiden avulla saatiin muodostettua lopputuloksesta kohteelle sopiva ja toivomuksien mukainen.
Yksi tärkeimmistä tavoitteista oli tehdä koulutussuunnitelmasta kohdeyrityksen mukainen. Tuloksena muodostettiin koulutussuunnitelma, jossa avataan mitä, miten ja milloin koulutetaan. Koulutuksien aiheiden muodostamisessa hyödynnettiin kyselyä.
Uhkatilannekoulutus, poistumisharjoitus ja turvallisuus aiheinen sähköposti valikoituivat aiheiksi turvallisuuskoulutussuunnitelmaan. Koulutusten ajoittamisessa käytettiin kolme vuotta kattavaa kuviota, johon on kirjattu eri koulutukset ja niiden järjestämisen aikaväli. Suunnitelmasta löytyy myös kaava, jolla koulutusten seuraavaa ajankohtaa pystyy tarkastelemaan.