Digitaalisen markkinointistrategian kehittäminen mikroyritykselle : case: Ledear Oy
Salo, Rasmus (2023)
Salo, Rasmus
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938449
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä ja se tehtiin toimeksiantona hyvinvointialan valmennusta sekä konsultointia tarjoavalle mikroyritykselle Ledear Oy:lle. Työn tarkoituksena oli tunnistaa mikroyrittäjyyden, ympäröivän toimialan sekä asiakassegmentin kannalta käytetyimmät digitaaliset markkinointikanavat sekä optimaaliset sisällön tuottamisen mallit. Tavoitteena oli edistää yrityksen kykyä hyödyntää digitaalisia välineitä asiakashankinnassa ja markkinoille pääsyssä.
Raportin tietoperustassa hyödynnettiin kansainvälisiä tutkimuksia ja artikkeleita. Teoreettinen viitekehys rakennettiin tutkimalla digitalisaation ilmiötä yritysmaailmassa, sen merkitystä liiketoimintaympäristön muutosajurina sekä sen johtamista organisaatioissa. Erityinen painoarvo asetettiin digitalisaation mahdollisuuksiin mikroyritysten kontekstissa sekä myös B2B-markkinoinnin ja hyvinvointisektorin ominaispiirteisiin.
Kehittämistehtävän tiedonkeruumenetelmänä käytettiin benchmarking-tutkimusta, eli kilpailija-analyysia, sekä teemahaastattelua. Benchmarking-tutkimukseen valikoitui kolme mikroyritystä, joiden digitaalista markkinointia tarkasteltiin ja vertailtiin opinnäytteen case-yritykseen. Teemahaastattelut toteutettiin kolmen mikroyrittäjän kanssa, jotka toimivat samalla toimialalla case-yrityksen kanssa. Benchmarking-tutkimuksen ja teemahaastatteluiden pohjalta järjestettiin tavoitelähtöinen kehittämistyöpaja yhdessä case-yrittäjän kanssa. Työpajassa tarkasteltiin tutkimuksen perusteella laadittuja toimenpide-ehdotuksia, arvioitiin niiden merkitystä yrityksen vision kannalta sekä toteuttamiskelpoisuutta suhteessa käytössä oleviin resursseihin.
Tutkimuksen tulosten valossa voidaan todeta, että hyvinvointialan mikroyritykset hyödyntävät digitaalisessa B2B-markkinoinnissaan laaja-alaisesti sosiaalista mediaa. Suosituimmat somekanavat ovat LinkedIn, Instagram ja Facebook. Aktiivisuus omilla kotisivuilla ja sosiaalisessa mediassa todettiin merkitykselliseksi digitaalisen näkyvyyden kannalta ja uutta sisältöä tulisi pystyä julkaisemaan tasaisin väliajoin. Tärkein johtopäätös on hyvinvointialan yksinyrittäjän yritys- ja henkilöbrändin suhde; kiinnostava digitaalinen markkinointi edellyttää oman henkilöbrändin rakentamista yrityksen liiketoiminnan tukena, mikä käytännössä tarkoittaa yksityiselämän sisällön linkittämistä yrityksen brändityöhön.
Opinnäytteen tutkimuksen ja työpajatyöskentelyn myötä tunnistettiin konkreettisia toimenpide-ehdotuksia, jotka sisällytetään osaksi Ledear Oy:n tulevaisuuden digitaalisen markkinoinnin strategiaa noin kahden vuoden aikajänteellä.
Raportin tietoperustassa hyödynnettiin kansainvälisiä tutkimuksia ja artikkeleita. Teoreettinen viitekehys rakennettiin tutkimalla digitalisaation ilmiötä yritysmaailmassa, sen merkitystä liiketoimintaympäristön muutosajurina sekä sen johtamista organisaatioissa. Erityinen painoarvo asetettiin digitalisaation mahdollisuuksiin mikroyritysten kontekstissa sekä myös B2B-markkinoinnin ja hyvinvointisektorin ominaispiirteisiin.
Kehittämistehtävän tiedonkeruumenetelmänä käytettiin benchmarking-tutkimusta, eli kilpailija-analyysia, sekä teemahaastattelua. Benchmarking-tutkimukseen valikoitui kolme mikroyritystä, joiden digitaalista markkinointia tarkasteltiin ja vertailtiin opinnäytteen case-yritykseen. Teemahaastattelut toteutettiin kolmen mikroyrittäjän kanssa, jotka toimivat samalla toimialalla case-yrityksen kanssa. Benchmarking-tutkimuksen ja teemahaastatteluiden pohjalta järjestettiin tavoitelähtöinen kehittämistyöpaja yhdessä case-yrittäjän kanssa. Työpajassa tarkasteltiin tutkimuksen perusteella laadittuja toimenpide-ehdotuksia, arvioitiin niiden merkitystä yrityksen vision kannalta sekä toteuttamiskelpoisuutta suhteessa käytössä oleviin resursseihin.
Tutkimuksen tulosten valossa voidaan todeta, että hyvinvointialan mikroyritykset hyödyntävät digitaalisessa B2B-markkinoinnissaan laaja-alaisesti sosiaalista mediaa. Suosituimmat somekanavat ovat LinkedIn, Instagram ja Facebook. Aktiivisuus omilla kotisivuilla ja sosiaalisessa mediassa todettiin merkitykselliseksi digitaalisen näkyvyyden kannalta ja uutta sisältöä tulisi pystyä julkaisemaan tasaisin väliajoin. Tärkein johtopäätös on hyvinvointialan yksinyrittäjän yritys- ja henkilöbrändin suhde; kiinnostava digitaalinen markkinointi edellyttää oman henkilöbrändin rakentamista yrityksen liiketoiminnan tukena, mikä käytännössä tarkoittaa yksityiselämän sisällön linkittämistä yrityksen brändityöhön.
Opinnäytteen tutkimuksen ja työpajatyöskentelyn myötä tunnistettiin konkreettisia toimenpide-ehdotuksia, jotka sisällytetään osaksi Ledear Oy:n tulevaisuuden digitaalisen markkinoinnin strategiaa noin kahden vuoden aikajänteellä.