Brändin rakentaminen pienyritykselle sisustusremontointialalla
Vornila, Teemu (2023)
Vornila, Teemu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938506
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyi sisustusremontointiyritykseen, joka on reilun vuoden toiminut pintaremontoinnin ja sisustussuunnittelun saralla. Brändinrakentaminen on olennainen osa markkinointia ja liiketoimintastrategiaa pyrkiessään muokkaamaan brändin mielikuvaa asiakkaiden ja sidosryhmien keskuudessa. Opinnäytetyö tarjosi katsauksen brändinrakentamisen maailmaan käsitellen prosessin tavoitteellisuutta, suunnittelua ja jatkuvaa panostusta.
Brändinrakentamiseen liittyi monia välineitä, kuten visuaalinen suunnittelu, tarinankerronta ja markkinointikampanjat. Opinnäytetyössä tietoperustan lisäksi kyselyn tulokset ja sosiaalisen median havainnot korostivat brändinrakentamisen merkitystä nykyaikaisessa liiketoimintaympäristössä, missä kilpailu on kovaa ja kuluttajien vaatimukset kasvavat. Opinnäytetyö tarjosi käytännön näkökulmia tehokkaaseen brändinrakentamiseen erilaisissa konteksteissa, vahvistaen ymmärrystä brändinrakentamisen maailmasta ja sen roolista liiketoiminnassa ja yksilöiden urakehityksessä.
Keskeinen näkökulma oli henkilöbrändäys, joka korostui haastattelujen ja sosiaalisen median havainnoinnin yhteydessä. Sosiaalinen media sekä aktiivinen läsnäolo olivat avainasemassa henkilöbrändiä luodessa auttaen yksilöitä erottumaan ja vaikuttamaan kilpailijoihin tehokkaammin.
Kysely ja havainnointi osoitti, että vaikka kyseessä olivat mikrotasolla toimivat yritykset, oli niillä selkeä visio omasta brändinäkemyksestään ja strategia rakentaa omaa brändiä. Toimeksiantajayritys käyttää opinnäytetyön tuloksia vertailuanalyysinä oman brändinsä rakentamisessa. Brändi on tunne, haju, visuaalisuus, kuuleminen, maistaminen, ei vain pelkkä logo. Toisille sama brändi voi näyttäytyä eri arvossa kuin toiselle olemalla kuitenkin yhtä arvokas molemmille.
Yhteenvetona voidaan todeta, että brändin rakentaminen on monitahoinen prosessi, joka vaatii huolellista suunnittelua ja toteutusta sekä aikaa. Pienyrityksen on tärkeää erottua kilpailijoistaan ja tarjota asiakkaille arvoa. Tämä voidaan saavuttaa korkealaatuisella työnjäljellä, hyvällä asiakaspalvelulla ja vahvalla näkyvyydellä markkinoilla.
Brändinrakentamiseen liittyi monia välineitä, kuten visuaalinen suunnittelu, tarinankerronta ja markkinointikampanjat. Opinnäytetyössä tietoperustan lisäksi kyselyn tulokset ja sosiaalisen median havainnot korostivat brändinrakentamisen merkitystä nykyaikaisessa liiketoimintaympäristössä, missä kilpailu on kovaa ja kuluttajien vaatimukset kasvavat. Opinnäytetyö tarjosi käytännön näkökulmia tehokkaaseen brändinrakentamiseen erilaisissa konteksteissa, vahvistaen ymmärrystä brändinrakentamisen maailmasta ja sen roolista liiketoiminnassa ja yksilöiden urakehityksessä.
Keskeinen näkökulma oli henkilöbrändäys, joka korostui haastattelujen ja sosiaalisen median havainnoinnin yhteydessä. Sosiaalinen media sekä aktiivinen läsnäolo olivat avainasemassa henkilöbrändiä luodessa auttaen yksilöitä erottumaan ja vaikuttamaan kilpailijoihin tehokkaammin.
Kysely ja havainnointi osoitti, että vaikka kyseessä olivat mikrotasolla toimivat yritykset, oli niillä selkeä visio omasta brändinäkemyksestään ja strategia rakentaa omaa brändiä. Toimeksiantajayritys käyttää opinnäytetyön tuloksia vertailuanalyysinä oman brändinsä rakentamisessa. Brändi on tunne, haju, visuaalisuus, kuuleminen, maistaminen, ei vain pelkkä logo. Toisille sama brändi voi näyttäytyä eri arvossa kuin toiselle olemalla kuitenkin yhtä arvokas molemmille.
Yhteenvetona voidaan todeta, että brändin rakentaminen on monitahoinen prosessi, joka vaatii huolellista suunnittelua ja toteutusta sekä aikaa. Pienyrityksen on tärkeää erottua kilpailijoistaan ja tarjota asiakkaille arvoa. Tämä voidaan saavuttaa korkealaatuisella työnjäljellä, hyvällä asiakaspalvelulla ja vahvalla näkyvyydellä markkinoilla.