Boheemista vastuunkantajaksi - repivää, raskasta, haastavaa mutta palkitsevaa
Alanen, Ville (2010)
Alanen, Ville
2010
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038701
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tutkimus kasvamisesta teatterin tekijänä ja ihmisenä. Työssä tutkitaan miten muutos vastuunkantajaksi tapahtui ja mitä sen aikana opittiin. Ryhmän jäsenet haastateltiin sähköpostilla ja kasvotusten ja nämä tulokset ovat työn pohjana.
Näytelmä, jota projektiryhmä rakensi, pohjautui Aki Kaurismäen Boheemielämää elokuvaan. Tämä puolestaan pohjautuu Henri Murgerin kirjaan. Ryhmä koostui apulaisohjaajasta, kuudesta näyttelijästä, äänisuunnittelijasta, valaistussuunnittelijasta, animaattorista ja graafikosta. Näytelmän harjoituksissa käytettiin paljon fyysisiä harjoituksia, kuten tanssia. Devising-metodia käytettiin luomaan koreografia ja muut liikkeet.
Ryhmälle tehdyn haastattelun pohjalta projektin työtapa tuntui monelle uudelta. Osan mielestä se oli luovaa ja erilaista, toisten mielestä liian riskialtista. Ryhmä tuntui ajattelevan että vaikka ohjaaja oli vastuussa luovasta suunnittelusta, he olivat tehneet suurimman työn näytelmän kokoamisessa. Ohjausprosessin aikana vastuun kantaminen ja jakaminen vaihtelivat ryhmän jäsenten kesken. Osa ryhmän jäsenistä olivat ohjaajan hyviä ystäviä. Edellä kuvatut asiat saivat aikaan konflikteja. Toisinaan ryhmähenki oli hyvä ja työ eteni vauhdilla.
Projekti oli opettavainen kokemus suunnittelusta, organisoinnista, ennakoinnista ja erityisesti omien suhtautumista (Sen tunnistamisesta.
Näytelmä, jota projektiryhmä rakensi, pohjautui Aki Kaurismäen Boheemielämää elokuvaan. Tämä puolestaan pohjautuu Henri Murgerin kirjaan. Ryhmä koostui apulaisohjaajasta, kuudesta näyttelijästä, äänisuunnittelijasta, valaistussuunnittelijasta, animaattorista ja graafikosta. Näytelmän harjoituksissa käytettiin paljon fyysisiä harjoituksia, kuten tanssia. Devising-metodia käytettiin luomaan koreografia ja muut liikkeet.
Ryhmälle tehdyn haastattelun pohjalta projektin työtapa tuntui monelle uudelta. Osan mielestä se oli luovaa ja erilaista, toisten mielestä liian riskialtista. Ryhmä tuntui ajattelevan että vaikka ohjaaja oli vastuussa luovasta suunnittelusta, he olivat tehneet suurimman työn näytelmän kokoamisessa. Ohjausprosessin aikana vastuun kantaminen ja jakaminen vaihtelivat ryhmän jäsenten kesken. Osa ryhmän jäsenistä olivat ohjaajan hyviä ystäviä. Edellä kuvatut asiat saivat aikaan konflikteja. Toisinaan ryhmähenki oli hyvä ja työ eteni vauhdilla.
Projekti oli opettavainen kokemus suunnittelusta, organisoinnista, ennakoinnista ja erityisesti omien suhtautumista (Sen tunnistamisesta.