Uuden sähkötuotteen kehittäminen kuluttajaliiketoiminnalle
Savolainen, Janne (2023)
Savolainen, Janne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038720
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimi Lumme Energia Oy, joka on yksi Suomen suurimmista sähkönmyyjistä. Se toimii valtakunnallisesti, eli se myy sähköä koko Manner-Suomen alueella. Sen kuluttajille tarkoitetussa tuotevalikoimassa on tällä hetkellä perinteiset kuluttajille tarjotut sähkötuotteet, eli mm. kiinteähintaiset määräaikaiset tuotteet, toistaiseksi voimassa olevat tuotteet, sekä pörssisähkötuote.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää olisiko Lumme Energialla tarvetta ja mahdollisuus tuoda markkinoille uusi sähkön kuluttajatuote, jossa asiakkaalla on tuntihinnoiteltu pörssisähkö, mutta asiakas voi vakauttaa sähkön hintaansa tuleville ajanjaksoille tekemällä hintakiinnityksiä tulevaisuuden ajanjaksoille. Hintakiinnitykset tarkoittavat, että asiakas lukitsee sähkön hinnan perustason tietylle jaksolle tiettyyn hintaan. Lisäksi tavoitteena oli selvittää millaisia omi-naisuuksia kyseisellä sähkötuotteella tulisi olla, ovatko kuluttajat valmiita omaksumaan sen ja miten Lumme Energia voi saada tuotteesta kannattavaa liiketoimintaa.
Tutkimuksen lähestymistapana oli tapaustutkimus, eli case study, mutta siitä löytyy myös konstruktiivisen tutkimuksen ja palvelumuotoilun piirteitä. Opin-näytetyössä kerättiin tietoa laadullisin tutkimusmenetelmin, joita olivat bencmarking, aivoriihi, ryhmähaastattelu sekä valmiit aineistot ja dokumentit.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä avattiin työn kannalta keskeisten käsitteiden teoriat. Niitä olivat sähkömarkkinat, jotka jaettiin sähkön kuluttajamarkkinoihin sekä sähkön fyysiseen markkinaan ja johdannaismarkkinoihin. Lisäksi avattiin sähkönmyynnin riskit reflektoiden niitä eri sähkötuotteisiin ja sähkömarkkinoihin. Myös uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämisen prosessi käytiin läpi sekä avattiin, mitä tunnusmerkkejä hyvät uudet tuotteet tai palvelut yleisesti sisältävät.
Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella saatiin määriteltyä, minkälaisia ominaisuuksia uudella sähkötuotteella tulisi olla, eli miten hintakiinnitykset tehdään, miten ne hinnoitellaan ja miten ne vaikuttavat asiakkaan maksamaan sähkön loppuhintaan. Tutkimuksessa saatiin myös näkökulmaa sille, että Lumme Energian kannattaa harkita tuoda kyseisen kaltainen sähkötuote kuluttajamarkkinoille.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää olisiko Lumme Energialla tarvetta ja mahdollisuus tuoda markkinoille uusi sähkön kuluttajatuote, jossa asiakkaalla on tuntihinnoiteltu pörssisähkö, mutta asiakas voi vakauttaa sähkön hintaansa tuleville ajanjaksoille tekemällä hintakiinnityksiä tulevaisuuden ajanjaksoille. Hintakiinnitykset tarkoittavat, että asiakas lukitsee sähkön hinnan perustason tietylle jaksolle tiettyyn hintaan. Lisäksi tavoitteena oli selvittää millaisia omi-naisuuksia kyseisellä sähkötuotteella tulisi olla, ovatko kuluttajat valmiita omaksumaan sen ja miten Lumme Energia voi saada tuotteesta kannattavaa liiketoimintaa.
Tutkimuksen lähestymistapana oli tapaustutkimus, eli case study, mutta siitä löytyy myös konstruktiivisen tutkimuksen ja palvelumuotoilun piirteitä. Opin-näytetyössä kerättiin tietoa laadullisin tutkimusmenetelmin, joita olivat bencmarking, aivoriihi, ryhmähaastattelu sekä valmiit aineistot ja dokumentit.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä avattiin työn kannalta keskeisten käsitteiden teoriat. Niitä olivat sähkömarkkinat, jotka jaettiin sähkön kuluttajamarkkinoihin sekä sähkön fyysiseen markkinaan ja johdannaismarkkinoihin. Lisäksi avattiin sähkönmyynnin riskit reflektoiden niitä eri sähkötuotteisiin ja sähkömarkkinoihin. Myös uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämisen prosessi käytiin läpi sekä avattiin, mitä tunnusmerkkejä hyvät uudet tuotteet tai palvelut yleisesti sisältävät.
Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella saatiin määriteltyä, minkälaisia ominaisuuksia uudella sähkötuotteella tulisi olla, eli miten hintakiinnitykset tehdään, miten ne hinnoitellaan ja miten ne vaikuttavat asiakkaan maksamaan sähkön loppuhintaan. Tutkimuksessa saatiin myös näkökulmaa sille, että Lumme Energian kannattaa harkita tuoda kyseisen kaltainen sähkötuote kuluttajamarkkinoille.