Käyttäjäkokemuksen parantaminen digitaalisessa taloushallinnossa
Lehti, Jesse (2023)
Lehti, Jesse
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122138893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122138893
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin kehittämiskohteita taloushallinnonohjelmistoista, joita taloushallinnonammattilaiset kokivat puutteellisiksi. Tutkimus tehtiin puhtaasti akateemisessa tarkoituksessa eikä sillä ollut toimeksiantajaa. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin käyttäjäkokemus ja käyttöliittymä -suunnittelun periaatteita taloushallinnon teorian ohella.
Tutkimusaineiston muodosti kysely ja avoimethaastattelut. Haastateltavat olivat eri tilitoimistoissa työskentelevät taloushallinnonammattilaiset.
Tutkimustulokset osoittivat ohjelmistoissa parantamisen varaa, kuten tarvetta paremmille ja mukautuville ominaisuuksille. Vaikka käytettävyys oli ongelmatonta, pitivät käyttäjät nautinnollisten ominaisuuksien puutetta keskeisenä ongelmana. Tämä korostaa tarvetta käyttäjäystävällisemmille ja mukautetuille käyttöliittymille. Ohjelmistokehitykseen osallistuminen ei siis tarkoita vain puutteiden korjaamista, vaan myös käyttäjien tyytyväisyyden ja yleisen hyvinvoinnin parantamista.
Tutkimusaineiston muodosti kysely ja avoimethaastattelut. Haastateltavat olivat eri tilitoimistoissa työskentelevät taloushallinnonammattilaiset.
Tutkimustulokset osoittivat ohjelmistoissa parantamisen varaa, kuten tarvetta paremmille ja mukautuville ominaisuuksille. Vaikka käytettävyys oli ongelmatonta, pitivät käyttäjät nautinnollisten ominaisuuksien puutetta keskeisenä ongelmana. Tämä korostaa tarvetta käyttäjäystävällisemmille ja mukautetuille käyttöliittymille. Ohjelmistokehitykseen osallistuminen ei siis tarkoita vain puutteiden korjaamista, vaan myös käyttäjien tyytyväisyyden ja yleisen hyvinvoinnin parantamista.